Nordiska Projekt nr 4 2021.

Nya numret av Nordiska Projekt

Rekordhöga nivåer på elpriset

Det är ett fortsatt underskott i vattenmagasinen i kombination med lite vind och utvecklingen på den europeiska elmarknaden, med höga bränslepriser, påverkar detta i hög grad vårt svenska elpris. Nu kan vi få det högsta elpriset i södra Sverige sedan avregleringen 1996 under kommande vinter. I norra Sverige kan de rörliga elpriserna i vinter bli de högsta sedan 2010. En av de saker som har effekt på elpriset är vädret och utsikterna framåt är klart osäkra. Måttet på tillgång av vattenkraft, den hydrologiska balansen, har under september fortsatt sjunka eftersom det inte varit tillräckligt med regn i vattenkraftsområdena i norra Sverige. Vi skulle nu behöva att det regnar dubbelt så mycket som normalt i ungefär en månad för att den hydrologiska balansen ska stabiliseras. Även mer vind i hela systemet skulle få en bättre inverkan på priserna, framförallt i södra Sverige.

Bränslepriserna på olja, kol, gas och utsläppsrätter ligger fortsatt högt. Den främsta orsaken där är låga lagernivåer och en hög efterfrågan, detta främst när det gäller gas. Det höga prisläget i Europa är i regel högre än det nordiska, vilket inverkar på prisläget främst i södra Sverige. Även en begränsad överföringskapacitet i Sverige bidrar till de stora prisskillnaderna. Mycket pekar nu på att det i slutet av året kommer att bli det dyraste någonsin. Det kan bli priser på över 100 öre/kWh i södra Sverige, men även i resten av landet kommer priserna att vara högre än på länge. Vindkraften har haft stora variationer den senaste månaden vilket påverkar framförallt det rörliga elpriset. Kärnkraften är inne i slutskedet av sin årliga revision så tillgängligheten väntas öka alltmer där. Det finns inget i nuläget som tyder på att elpriset kommer att sjunka allteftersom vi närmar oss vintern, redan nu ligger spotpriset högre än i december förra året. De fasta elprisavtalen har också stigit, men om du vill ha kontroll på vad du betalar varje månad så är rekommendationen att binda, kanske börja med ett eller två år för att sen omvärdera situationen.

I aktuellt nummer av Nordiska Projekt kan ni läsa mer om Värme & Kraftföreningens Panndag som belyser teknikutvecklingen inom kraft- och värmeproduktion.. Årets upplaga genomfördes som ett webbinarium och bjöd på presentationer från energibranschen samt från skogs- och processindustrin. Skellefteå Kraft som storsatsar på ny vattenkraft i Rengård, effekten vid Rengårds vattenkraftverk i Skellefteå ska fördubblas från 35 till 70 MW. Det sker genom investering i en ny turbin och generator och därtill uppdateras den gamla kraftstationen. Vätgas har en viktig roll som medel för energilagring och kan användas för att lagra energi. Det är en av de fördelar som Vätgas Sverige gärna lyfter. Men även om intresset för vätgas ökar i snabb takt återstår mycket arbete, inte minst samarbeten mellan olika samhällssektorer och aktörer och styrmedel för att få till de investeringar som kommer att behövas.

God läsning,

Läs gärna det aktuella numret via länken nedan: