Nordiska Projekt nr 4 2020

Nya numret av Nordiska Projekt nr 4 2020 ute nu!

En grön nystart

En del utredningar visar att framtidens efterfrågade industriprodukter i stigande grad kommer att handla om teknik och lösningar som är hållbara och inte minst klimatsmarta. Här krävs stora investeringar och kanske risker för att ändra i den befintliga produktionen för bolagen, skillnaden här kan vara statliga garantier. En lång rad stöd och åtgärder har presenterats av regeringen för att ställa om industrin och minska utsläppen. Det handlar inte bara om klimatet när det gäller omställningen utan handlar också i högsta grad om innovation och konkurrenskraft. Här kan vi bidra till en global omställningen via export genom att fixa förutsättningar för våra svenska smarta produkter och lösningar som finns där ute. Här är det nu verkligen efterlängtat att regeringen tar sats på en viktig grön omställning genom stöd till företagen. Här ser man också att de har ett gott perspektiv när man ser till en mer cirkulär ekonomi, ett nog så bra verktyg för själva omställningen. Man kanske hade kunnat önska sig en större satsning på forskning och utveckling också.

Statliga kreditgarantier och testbäddar kan få som effekt att omställning påskyndas i vissa delar av industrin som Teknikföretagen och flera av deras medlemmar påpekat under en lång tid. Viktigt att komma ihåg här är att de tekniksprång som investeringarna ska möjliggöra fordrar att tekniken är mogen och att det även finns en infrastruktur som tillåter ett skifte. Elektrifieringen av transportsektorn är en viktig del för att nå målen för utsläppsminskningar från transporter, likafullt ser man brister i utbyggnaden av ladd-infrastrukturen i Sverige. Vad hände här med elektrifieringskommissionen? Fordonsindustrin har länge och väl påvisat det nya behovet av kompetens som krävs för en betydande elektrifiering av branschen. Bland Sveriges stora fordonstillverkare efterfrågas ett system för kompetensutveckling av ca 40 000 yrkesverksamma personer de kommande fem åren. Den som tidigare varit en hejare på vanliga förbränningsmotorer ska nu bli en hejare på elmotorer och inte minst, batteriteknik. Vår regering talar om ett teknikskifte, då krävs också ett kompetensskifte bland den svenska yrkeskåren. Vad är regeringens plan här?

I detta nummer av Nordiska Industriprojekt kan ni bland mycket annat läsa en längre artikel om Stockholm Exergi som inte nöjer sig med att producera och sälja fjärrvärme, kyla och el. Företaget möter även upp flera av samhällets behov. Käppalaverket som uppgraderas, under de kommande åren kommer verket att byggas om och få en ny reningsprocess så att ännu mer näringsämnen kan renas bort. Göteborg och Sverige kan bli först i världen med att skapa gemensam infrastruktur för transport av flytande koldioxid som utvinns via koldioxidavskiljning, CCS-teknik. Smurfit Kappa som deltar i världens första projekt för lagring av vätgasenergi och 350 miljoner till RISE för att modernisera och komplettera testbäddar.

God läsning,