Nordiska Projekt nr 6 2019.

Nya numret av Nordiska Projekt nr 6 2019 ute nu!

Skogsindustrin i Europa enade om en bioekonomisk forskningsagenda

Den europeiska skogsnäringen är nu enig om de 10 viktigaste forskningsmålen fram till år 2030. Agendans tio mål tar ett markerat helhetsgrepp för bioekonomins utveckling och rollen för samhällsutvecklingen. Detta för såväl jobb som för bostäder, logistik och transporter. Några av punkterna är agendans tio punkter är, ökad hållbar skogsproduktion, forskning för ett cirkulärt bioekonomiskt samhälle, utvecklad produktionsteknik och logistik och förnybar energi för samhället

Nyligen lanserades SIRA 2030 - en strategisk forskningsagenda som blir ett viktigt inspel till EU:s kommande stora forskningssatsning ”Horizon Europé”. Bioekonomin medverkar stort till lösningar på många av de nu stora samhällsutmaningar som hela Europa står inför. Ett giftfritt och klimatsmart byggande i trä och fiberbaserade produkter som bidrar till ett fossilfritt samhälle är betydelsefulla lösningar som kan byggas upp ytterligare med rätt finansiering för forskningen. Horizon Europe planeras att omsätta cirka 100 miljarder euro mellan åren 2021–2027. Skogsnäringens forskningsområden behöver få en tydlig väg att gå i forskningsprogrammet. Den euroepiska forskningsagendan belyser också forskningsbehov kring ett hållbart skogsbruk och en ny teknologisk utveckling för samarbete mellan olika industrier, samt behovet av ökad know-how för utveckling av cirkulära affärsmodeller. Här tydliggörs nu forskningsbehovet för en tillväxt av klimatsmarta produkter från en hållbar brukad skog och som kan göra skillnad i Europa och i hela världen.

I aktuellt nummer nu kan man läsa om några projekt som våra bolag från den svenska basindustrin investerar i just nu för bioekonomins utveckling.

HYBRIT– Sverige kan bli först i världen med storskalig produktion av stål, med hjälp av fossilbränslefri energi och utan att använda kol eller koks.

Oxelösunds Järnverk bygger om för koldioxidfri stålproduktion.

LKAB och Vattenfall har som mål att använda vätgas för direktreduktion av järnmalm. Vätgasens uppgift är att bli av med syreatomerna i malmen. Detta som ett bättre alternativ än masugnsprocessen där kol används. Masugnsprocessen ger upphov till koldioxid medan motsvarande reaktionsprodukt vid direktreduktion är vatten.

Klimatarbetet som präglade Processindustridagarna. KIWA Inspecta bjöd som vanligt på en blandad kompott av presentationer, som spände bland annat över regelverk, aktuella projekt och miljöutmaningar. Många presentatörer tog fasta på det nödvändiga klimatarbetet.

God läsning,