Svensk Byggtidning nr 2 2020.

Nya numret av Svensk Byggtidning nr 2 2020 ute nu!

Investera för framtiden!

Mer eller mindre de flesta företag runt om i Sverige känner nu av följderna av virusets framfart. Bygg- och fastighetsbranschen är en av många branscher där ute. Vi själva som bolag i mediabranschen känner av det på olika sätt. Uppskjutna och inställda mässor, seminarier och konferenser är det som är mest uppenbart och det som sätter en del käppar i hjulen för oss men inte mer än att vi med begåvade lösningar, löser det hela. I övrigt när det gäller vårt dagliga arbete med print och display så flyter det verkligen på, vilket jag kan vara mer än stolt för och tacka för den kompetenta personal jag har runt omkring mig.

I dessa kristider är det på plats med en uppmaning till kommuner och region. Investera för framtiden och håll i gång med era upphandlingar. Det har nog aldrig varit så viktigt för företag och jobb som just nu!

Varsel ökar markant där ute och pandemin påverkar bolagen i hela Sverige. Direkt eller indirekt är många jobb verkligen i fara vilket leder framöver till minskade skatteintäkter till vår offentliga sektor.

Det som händer nu är att allt fler kommuner anstränger sig för att hjälpa företagen. Med allt från förlängda betalningstider på kommunala avgifter, hyror och restauranger med utomhusserveringar tilläts redan innan utsatta datum för att hjälpa besöksnäringen att överleva. Dela upp större upphandlingar i mindre, så att de flesta byggföretag i våra landsdelar har möjlighet att delta i upphandlingen. Men det är brådis, fler direktupphandlingar är också en tydlig handling för att assistera byggföretagen att rent av överleva, spara jobben och samtidigt bygga upp våra regioner för framtiden. Öka vetskapen om upphandlingens betydelse och lyft kunskapsnivån för den allmänt goda affären. Fortsätt investera för framtiden! Fortsätt handla!

I aktuellt nummer av Svensk Byggtidning kan man ta del av följande;

Nya studentbostäder platsar i Knektparken, i Gubbängen. Helande arkitektur i fokus när psykiatrin på Södra Älvsborgs sjukhus omvandlas. Heimstaden som satsar på Växjö och ett särskilt naturnära boende i Värmlands skärgårdskommun. Hotel GIÒ i Solna med bevarad 50-tals känsla, Storliens Fjellhandel som ska öppna upp för en halv miljon norrmän. En funktionell och flexibel fastighet I Brunna i Kungsängen nordväst om Stockholm har Kilenkrysset byggt en ny anläggning för JLG som säljer sax- och bomliftar. Detta och mycket mer kan ni läsa om i senaste numret av Svensk Byggtidning.

God läsning

Jan Åström,