Svensk Byggtidning nr 5 2019

Nya numret av Svensk Byggtidning nr 5 2019 ute nu!

8 000 färre bostäder per år och elbrist

Ett negativt årligt byggande med cirka 8000 bostäder per år är så där kan man tycka. Det som skulle kunna förklara halva fallet i bostadsbyggandet sedan 2017 är kreditrestriktionerna i form av amorteringskrav och bankernas skärpta krav att leva på kalkyler. Bara momsintäkterna från bostadsbyggandet blir till ett värde av 4,6 miljarder kronor lägre per år. Det är ett minskat reformutrymme som kunde ha använts till jobb inom våra välfärdsyrken. Kreditrestriktionerna leder till ett höjt sparande och minskade bostadsinvesteringar. Det påverkar hela vår samhällsekonomi negativt. Därför måste de skärpta amorteringskraven ses över.

Sverige har det senaste året tappat investeringar i miljardklassen till följd av elbristen som uppstått. Bakom situationen ligger en rad politiska misslyckanden. Att näringslivet kan lita på pålitliga och stabila leveranser till konkurrenskraftiga priser har varit ett av industrins trumfkort där svensk basindustri kräver en stabil effektleverans för att producera sina produkter. Av tradition görs energipolitik upp på en bred basis, långsiktigt och ansvarsfullt. Av den orsaken är känslan starkt märklig när svenska företag nu nekas uppkoppling på elnätet vid investeringar.

Södra Sverige har redan gått miste om satsningar i miljardklassen. Stockholm har redan dessa problem och förmodligen står andra områden på tur. Detta innebär bland annat en tvärnit för de två mest kraftfulla framtidssatsningarna i svenska företag just nu, klimatomställningen och digitaliseringen. Digitaliseringen kräver massor med energi, datahallar är som ett mindre SSAB. Om vi tappar fart i denna utveckling så äventyrar vi inte bara jobben utan också vår långsiktiga förmåga att skapa välfärd. Det gör att energiförsörjningen har knappt om tid med att växla upp här.

Vad vi behöver är en lösning på kort sikt och den behöver vara klar så snart som möjligt. Den kraftreserv som finns kvar behöver säkras upp. Åtminstone så att den finns med som beredskap och kan garantera leverans medan vi löser dessa frågor långsiktigt.

God läsning,