Svensk Byggtidning nr 5 2020.

Nya numret av Svensk Byggtidning ute nu!

Garantier för byggnadskreditiv behövs nu!

Byggföretagen spår i sin senaste prognos att antalet startade bostadsrätter kommer att uppgå till 12 800 för 2021, det är byggföretagens senaste prognos för antalet startade bostadsrätter, för nästa år. Skulle den förutsägelsen slå in innebär det att bostadsrättsproduktionen halverats sedan toppåret 2017 då hela 25 000 bostadsrätter byggstartades. Här borde man införa särskilda garantier för byggnadskreditiv, detta för att vända trenden för bostadsrättsbyggandet. Byggandet av hyresrätter ligger kvar på typ samma nivåer som tidigare, samtidigt som byggandet av både bostadsrätter och småhus spås minska, trots stigande priser. Förklaringen till detta fenomen ligger i olika förutsättningar för själva finansieringen av bostadsbyggandet. Ett investeringsstöd finns för hyresrätter alltmedan när det gäller finansieringen av bostadsrätter och småhusen, sker detta av hushållen och våra banker. När vi har tider som det är just nu med pandemin så blir det inte helt enkelt att infria bankernas säljkrav vilket betyder ej byggstart om nu inte byggföretaget kan bemästra det med egna medel. Så klart har nu inte alla möjlighet till detta, vilket med ett någorlunda sunt förnuft kan man förstå att detta kommer att minska starten av nya projekt. Här skulle en statlig garanti, kanske åtminstone under en period, hålla upp starten av nya projekt, nya bostadsrätter.

Ytterligare siar byggföretagen att det kommer att påbörjas totalt 45 500 bostäder, detta då i olika upplåtelseformer under 2021. Under 2017 var denna siffra 64 000 stycken bostäder. Och, jag har nämnt det tidigare, de som kommer drabbas hårdast här är våra ungdomar. Bristen på bostäder för våra unga vuxna är skriande och ett samhällsproblem, detta kräver någon form av en politisk lösning. Här är ju kravet på de 15 procent som de behöver för att finansiera det hela, vilket i Stockholm betyder en ansenlig summa då vi här pratar om upp emot 100 000 kronor/kvadratmetern. Jag har sett olika förslag på en lösning för detta, bland annat har Riksbyggen ett förslag på hur ett statligt ungdomslån skulle kunna utformas. Här finns det också en rapport att ta del av, framtagen av Riksbyggen, där det framgår att i var femte kommun har hälften eller fler av ensamboende 20-30 åringar inte möjlighet att köpa en etta i den egna kommunen. Våra större städer och regioner är så klart där detta påverkas mest men även många mindre och medelstora kommuner finns med på listan där det är ungdomsbostadsbrist.

I detta nummer kan du ta del av, lite av allt, som ändå byggs runtom i Sverige. Danskt tegel, till svenska byggen, återbruk av fasadtegel, cirkulärt tänkande på Basta-dagen. Den stora klimatutmaningen för plåtslageribranschen. Vi tittar på Nordens högsta kontorshus i centrala Göteborg, Burlövs nya badhus, en påbyggd industrihall i Linköping, och verkligen mycket mera i nu 160 sidor byggläsning!

God läsning

//Jan Åström