Nytt nummer av Svensk Fastighetsutveckling.

Nya numret av Svensk Fastighetsutveckling ute nu!

Fokus på stadsnära natur visar en ökad exploatering

Att skydda och förvalta naturen på ett bra sätt blir också ett högre exploateringstryck på just den naturen. Man kan visa på att stadens natur och grönområden som är och kommer att vara vår vanligaste kontakt med naturen inte bara skyddar mot klimatförändringar utan också främjar människors hälsa och ett bra välbefinnande. Samtidigt ser man nu att satsningar på stadsnära natur leder till en ökad exploatering och att den bebyggs allt oftare. Nu kan en ny studie, publicerad i Antropocen, visa hur både näringslivet och bostadsbebyggelsen dras mot de här områdena med en rik natur. När man skyddar naturen och förvaltar den på ett bra sätt så att den blir en tillflykt för mänskligt välbefinnande, då blir det plötsligt en drivkraft för urbaniseringen. I studien kartlägger författarna de viktigaste naturområdena runt Stockholms län för att urskilja var det är mest sannolikt att en framtida stadsutvidgning sker.

Vår huvudstad växer snabbt och förväntas rymma en befolkning på hela 3,5 miljoner år 2050, matchat mot de cirka 2,4 miljoner vi har idag. I och med att forskarna nu kan bevisa den här trenden, där ett ökat byggande oundvikligen kommer att påverka de gröna områdena trots ansträngningar att skydda dem har de tagit fram flera upplägg för att manövrera urbaniseringen så dessa inte förstör värdefulla naturmiljöer.

Det handlar om naturliga bevarandezoner, ekosystemförbättringar och hållbara gröna arkitekturlösningar. Då vi alla har en stark drivkraft av att må så bra som möjligt kommer dessa strategier att behövas överallt där urbaniseringen pågår.

I aktuellt nummer kan man läsa mer om den femte fasaden, gröna tak som väcker liv i urbana miljöer. Den ökande urbaniseringen har sina fördelar, men som konsekvens bygger vi ofta över jordbruksmark och naturmiljöer. Därför är det viktigt att hitta nya sätt att ersätta den förlorade grönskan. Bostadsrättsföreningen City i Täby, mitt i ligger en unik park som under åren successivt rustats upp till vad den är i dag. Om biologisk mångfald när Järfällahus planerar och fräschar upp Bagarbyparkens utemiljö. Lekplatsen i Krogabäcksparken som uppförs i den nya stadsdelen Nya Hovås i Göteborg. I samband med H22 City Expo gör Helsingborgs stad stora välfärdssatsningar genom att utveckla innovativa utemiljöer och gröna satsningar som gör Örebro till en vinnare.

God läsning,