Nytt nummer av Dagens Infrastruktur.

Nya numret Dagens Infrastruktur

Brist på flexibilitet hotar gröna omställningen

Byggföretagen avvisar EU-kommissionens förslag till direktiv för övervakning av markhälsan och anser att hälsosam mark är en förutsättning för ett uthålligt samhällsbyggande. God markhälsa tryggar livsmedelsförsörjningen och stärker biologisk mångfald.

Men lagstiftningen måste utgå från effektiva och ändamålsenliga åtgärder. Nuvarande förslag tar varken hänsyn till regionala eller nationella förutsättningar och det är viktigt att påminna om att Sverige i ett europeiskt perspektiv är exceptionellt grönt. Den bebyggda marken utgör endast tre procent av Sveriges landyta.

Helt i onödan riskerar direktivets utformning att fördyra och försena den gröna omställningen, inte minst i tillväxtregionerna. Förslaget till direktiv gäller för all mark och alla markanvändningar inom EU och har som ambition att täppa till de luckor som identifierats i befintlig lagstiftning avseende markskydd. Sveriges regering menar att direktivet kan komma att reglera frågor som kan anses ligga inom nationell kompetens.

I aktuellt nummer av Dagens Infrastruktur och när det gäller aktuella infraprojekt under uppförande kanske man inte alltid behöver mark att bygga på, men här kan man läsa mer om hållbar infrastruktur i Norden och att Sveriges största batteripark nu är på plats i Haninge strax utanför Stockholm.

Trafikverket föreslår tidigareläggningar av infrastrukturprojekt i norr för att möta pågående och planerade industriinvesteringar kopplade till den gröna omställningen i norra Sverige. Läs även om vad som behövs för att skapa utsläppsfria byggarbetsplatser, att elflyg nu är när nära i tid men finansieringen oklar och att Tingstadstunneln blir klar i vår efter en total renovering.

Mer om att ett bostadsunderskott och undermålig infrastruktur hotar Sveriges utveckling och att underhållsskulden för dricksvatten och avlopp ökar med tio miljarder varje år. För att förhindra det krävs höjda VA-taxor men kanske även statligt stöd till kommunerna. Tidig samverkan mellan beställare, entreprenörer och leverantörer skulle främja innovation och ge bättre och effektivare upphandlingar. Detta och mycket mer finns att läsa mer om i nr 5 2023, Dagens Infrastruktur.

God läsning,