Grönt Samhällsbyggande nr 2 2022.

Nya numret Grönt Samhällsbyggande

Miljöfrågorna här för att stanna!

Klimat och miljö – på bredden och på djupet – har etablerat sig som självklara hänsynstaganden även i bygg- och fastighetsbranschen. I dag ligger kanske fokus mest på klimatfrågan, detta mot bakgrund av den nya lagen om klimatdeklaration för flertalet nybyggnationer. Engagemanget är dock mycket bredare än så.

Producenter av byggmaterial och byggprodukter tar i en rasande fart fram allt fler miljövarudeklarationer, då helst i form av tredjepartsgranskade EPD:er – Environmental Product Declarations. Dessa visar bland annat produkternas klimatpåverkan. Runt om i landet arbetar experter från konsultföretag och experter hos de stora byggherrarna med att summera den klimatpåverkan som orsakas av pågående och planerade projekt. En nyckelroll har de experter som behärskar LCA – Livscykelanalys. För helst vill ju aktörerna veta klimatpåverkan under produkternas och byggnadernas hela livscykel.

Vi ser ett helt nytt engagemang som en naturlig konsekvens av allmän medvetenhet om de kritiska framtidsfrågorna, men ambitionerna inom bygg och fastighet är också en följd av generationsskifte i en bransch som gjort sig känd för att vara traditionsbunden och konservativ.

Det nya engagemanget handlar inte enbart om klimatfrågan. Vi vill påminna om att en EPD miljövarudeklaration visar miljöpåverkan inom flera ytterligare kategorier, förutom klimat, bland annat försurning, övergödning och marknära ozon. Sammanlagt visas upp till ett trettiotal miljöindikatorer. Branschens breda grepp på miljön gör också att vi kommer att hushålla med energi och med råvaror samt undvika hälsofarliga material. Alltid välkommet.

Ett bra sätt att styra upp ett projekt – från förstudier till färdig byggnad – är att använda ett miljöcertifieringssystem. Exempelvis ”Miljöbyggnad” beaktar 15 obligatoriska miljöpåverkansområden för nya byggnader. Om byggherren väljer att komplettera med ett ytterligare system, såsom WELL kommer också en rad ”mjuka” aspekter med, som har med hälsa och välbefinnande i stort att göra.

Även om inte precis allt tas med i beräkningen, innebär det att branschen nu jobbar brett för att lösa både dagens och morgondagens utmaningar. I Grönt Samhällsbyggande kan du förkovra dig både i olika certifieringssystem och få exempel på byggprojekt som använder dem framgångsrikt.

Är då detta bara något för de stora drakarna i byggbranschen som sjösätter flaggskepp i storstadskvarter? Nej, i och med lagen om klimatdeklaration, måste alla åtminstone upprätta en sådan. Idag statuerar inte lagen några gränsvärden, det vill säga nivåer på klimatutsläpp som byggnaden måste ligga under. Men gränsvärden och andra skärpningar kommer, kanske redan till 2025. Så den som inte hänger med blir utslagen från marknaden.

Det intressanta för små och medelstora byggare är att det kommer allt fler hjälpmedel – bland annat i form av digitala verktyg – som gör det lätt och billigt för alla aktörer att hantera och dra nytta av data från livscykelanalyser, miljövarudeklarationer och databaser. I detta nummer av Grönt Samhällsbyggande berättar vi bland annat om två sådana hjälpmedel. Prodikt tar fram relevanta data från EPD:er, produktblad och databaser, samt presenterar data på ett lätt tillgängligt sätt. Och så kallade EPD-verktyg som utvecklas av IVL hjälper produkttillverkare att ta fram EPD:er mer eller mindre på löpande band.

Allt eftersom ambitionerna och kunskaperna ökar i hela branschen blir klimat- och miljöfrågorna något som både kan och måste hanteras av såväl stora som små. Miljöfrågorna – inte bara klimatfrågan – är därmed här för att stanna!

God grön läsning,

Jan Åström/ Kjell Arne Larsson

Läs gärna aktuellt nummer via länken nedan;