Grönt Samhällsbyggande nr 3 2022.

Nya numret - Grönt Samhällsbyggande

Certifiering är innovationsdrivande!

Många aspekter måste tas med från tidigt skede i byggprojekt. Brandrisker, fuktsäkerhet och energiförsörjning för att nämna några. När byggherren har ambitioner att miljöcertifiera sitt projekt är också tidigt skede viktigt. Ju tidigare certifieringsarbetet förankras desto större är förutsättningarna att klara slutligt godkännande och få en hög betygsnivå. Miljötänket får då chansen att genomsyra projektet.

Om detaljprojekteringen redan hunnit en bit eller rent av är klar när certifieringsarbetet startar, då har alldeles för många lösningar och utföranden slagits fast för att certifieringen ska kunna verka fullt ut. I sämsta fall kopplas certifieringen på mot slutet för att mera passivt räkna de poäng det färdiga bygget får. I bästa fall genomförs projektet från allra första början och till slut för att nå bästa resultat inom respektive miljöindikator. Då kan certifieringssystemet samtidigt bli innovationsdrivande, det vill säga byggherrar och deras konsulter kan utveckla nya smarta lösningar med certifieringen som sporre. Då samlas poäng inte bara för poängens skull, utan för att maximera byggnadens eller anläggningens hållbarhetsprestanda. Flera av certifieringssystemen ger dessutom extra poäng för innovationer som genomförs direkt i projektet.

Om byggherren är kommun eller myndighet, hur ska då ett hållbart projekt handlas upp? Då tänker vi på ett bygge som inte är detaljprojekterat från början, utan lämnar utrymme för konsulter och entreprenörer att komma med egna lösningar och innovationer. Bland annat Skellefteå kommun handlar inte upp med priset som prioritet. Upphandlingen siktar i stället på hållbarhet och prestanda. Hur det går till presenteras i en artikel i detta nummer. Något som nog kan inspirera även privata byggherrar.

Hållbarhetstänk och certifiering bör alltså komma in mycket tidigt i projekt. Men också följa med länge, även under förvaltningen av byggnaden. Miljöbyggnad iDrift kan tillämpas på flertalet befintliga byggnader. Den som för sitt nybygge har använt LEED eller BREEAM kan på frivillig grund fortsätta certifiera med LEED For Existing Buildings respektive BREEAM In-Use. Tänk även här innovationsdrivande! Lämna utrymme åt förvaltningen och den tekniska personalen att utveckla sin kreativitet. Med inriktning på optimerad miljöprestanda och därmed på sikt bästa ekonomi för fastighetsägaren.

God läsning,

Jan Åström / Kjell Arne Larsson