Nya numret Nordiska Projekt.

Nya numret Nordiska Projekt

Brist på flexibilitet hotar en hållbar omställning

Byggföretagen avvisar EU-kommissionens förslag till direktiv för övervakning av markhälsan och anser att hälsosam mark är en förutsättning för ett uthålligt samhällsbyggande. God markhälsa tryggar livsmedelsförsörjningen och stärker biologisk mångfald.

Men lagstiftningen måste utgå från effektiva och ändamålsenliga åtgärder. Nuvarande förslag tar varken hänsyn till regionala eller nationella förutsättningar och det är viktigt att påminna om att Sverige i ett europeiskt perspektiv är exceptionellt grönt. Den bebyggda marken utgör endast tre procent av Sveriges landyta.

Helt i onödan riskerar direktivets utformning att fördyra och försena den gröna omställningen, inte minst i tillväxtregionerna. Förslaget till direktiv gäller för all mark och alla markanvändningar inom EU och har som ambition att täppa till de luckor som identifierats i befintlig lagstiftning avseende markskydd. Sveriges regering menar att direktivet kan komma att reglera frågor som kan anses ligga inom nationell kompetens.

I aktuellt nummer av Nordiska Projekt kan man läsa mer om SSG:s Fluiddag för industribranscher med hydraulik och pneumatik. Läs mer om småskalig vattenkraft som kan fördubblas, Vattenfall som satsar 65 miljoner på nytt program för biologisk mångfald i vattenkraften. Skellefteå Krafts nya turbin som ger dubblad effekt vid Rengård och en utmanande renovering av Forshuvudforsens Kraftverk.

God läsning