Pressmeddelande -

Ny svensk startup satsar på växande trend med publika kundomdömen bland nätbutiker

9 av 10 konsumenter litar på kundomdömen

I konsumentledet växer kundomdömen i popularitet, en nyligen publicerad artikel i tidskiften Forbes visar att 9 av 10 konsumenter litar på kundomdömen online i lika stor utsträckning som en personlig rekommendation - dessutom läser konsumenter omdömen i en allt högre utsträckning inför ett köpbeslut. Hos e-handelsföretagen kan det finnas en oro för negativa omdömen. Men faktum är att kritik är av stor värde för företag.

Negativa omdömen inbjuder också till ett utmärkt tillfälle att öppet visa andra kunder att företaget tar kritik på allvar. En bra hantering av en negativ situation är ofta mer värdefullt än tio bra betyg/omdömen. Alla vet ju att det kan bli fel ibland,“ säger Pål Burman, expert på kundkommunikation, som anslutit sig till Storebadge Advisory Board.

Växande industri

Omdömen online är en het bransch bland e-handelsföretag och konsumenter. I Europa har det danska företaget Trustpilot (grundat 2007) haft framgång på riskkapitalmarknaden med investeringar på över 40 miljoner dollar de senaste fyra åren. Det USA-baserade originalet Resellerratings.com (grundat 1998) såldes för 32 miljoner dollar till Answers, som en annan indikation på de förväntningar marknaden har på branschen, där aktörerna ännu är få.

Trovärdiga omdömen allt viktigare

Internet överflödas av platser där vem som helst kan uttala sig, som konsument är det inte alltid lätt att veta om uppgifter är riktiga eller vem källan egentligen är. Det gör det svårare för konsumenter att värdera denna information inför ett köpbeslut. I Kina är problemet så omfattade att man nyligen lagstiftat mot falska omdömen som vilseleder konsumenter.

För företagen är det en utmaning att hantera det flöde av uttalanden från kunder som publiceras i olika forum. I Europa saknas dessutom riktig konkurrens på området. För Storebadge har detta varit en viktig ledstjärna. Att inga omdömen får vara anonyma och måste föregås av ett riktigt köp.

Alla omdömen bygger på riktiga köp, företagen tillåts inte ändra på innehållet eller betygen. Vi har tydliga och strikta regler runt just detta. Eftersom förtroende online är en särskild utmaning för mindre/nystartade företag är Storebadge helt gratis för små företag - alla företag får dessutom möjlighet att utvärdera Storebadge utan kostnad i hela 90 dagar.“ säger grundaren Johan Frykendahl.

Siktar på Gaselltillväxt

Bakom satsningen finns bland annat Bo Lindell, tidigare VD för branschorganisationen Svensk Digital Handel, som sitter i bolagets Advisory Board. Grundaren Johan och Bo utgör duon som tillsammans med initiativtagaren Victor Dahlborg satte symbolen Trygg e-handel på kartan 2008, en certifiering som idag är branschstandard och hygienfaktor bland e-handelsföretag i Sverige och Norge.

Mycket har hänt sedan vi etablerade Trygg e-handel. Branschen har mognat - med det också både konsumenternas och branschens behov. Europeiska e-handelsföretag blir allt mer beroende av export, att etablera sig utanför sin hemmamarknad kräver att man vinner konsumentens förtroende. Tittar man på hur det ser ut i Sverige är trygghet fortfarande den avgörande faktorn för att konsumenter skall fullfölja ett köp” säger Bo Lindell och hänvisar till e-barometern 2014 som ges ut av PostNord.

Vid lanseringen finns Storebadge tillgänglig i Sverige, Finland samt Storbritannien. Den långsiktiga målsättningen är dock en global närvaro - Storebadge har precis som många andra svenska IT företag planer på en snabb internationell expansion.

2,7 miljarders frågan

Grundorsaken till det växande användandet av kundomdömen hos e-handelsföretagen är först och främst att det har en direkt inverkan på det ekonomiska resultatet.

Storebadge använder en enkel med snillrik funktion som har sitt ursprung hos e-handelsgiganten Amazon. Det handlar om att ställa den enkla frågan till läsaren om omdömet var hjälpsamt, sedan sorteras omdömena utifrån läsarnas svar på denna fråga. Amazon fann nämligen att när omdömen sorterades efter detta istället för kronologisk ökade försäljning – en ökning med hela 2,7 miljarder dollar i intäkter årligen.

Noggrant utvärderat

Sedan början av 2015 har ett antal utvalda svenska och Europeiska företag fått testa och utvärdera Storebadge. Sajten har redan nu en katalog med tusentals nätbutiker där konsumenter som handlat kan gå in och skriva recensioner. Totalt har ett hundratal omdömen redan kommit in trots att sajten inte lanserats officiellt.

Vi har under en period testat och utvärderat Storebadge och det har visat sig vara ett mycket effektivt verktyg för att mäta kundnöjdhet på ett snyggt och smidigt sätt” säger Leo Gilliland, VD och grundare av bagerikassen.se