Elevernas val till gymnasiet hösten 2014

Årets rapport efter den första ansökningsomgången till gymnasiet visar en samlad bild över elevernas söktryck på program och huvudman. Drygt 23 360 elever - något fler än förra året - söker gymnasieutbildning inför höstterminen 2014.

Rapporten, som Kommunförbundet Stockholms Län (KSL) presenterar idag, ger även bilder över antalet gymnasieskolor och studievägar i regionen, elevernas sökmönster och söktryck.

- Antalet elever som söker till naturvetenskaps- och teknikprogrammen ökar något och andelen elever som söker till något av programmen är lika som förra året men högre än 2009. Det är positivt eftersom prognoser pekar på att det kommer att saknas ca 15 000 ingenjörer och tekniker i regionen år 2020. Det säger Arion Chryssafis, ordförande i KSLs utbildningsberedning.

- Gymnasieungdomarna i länet har en unik möjlighet att välja utbildning. Det finns ett brett utbud med ett stort antal studievägar, 1 110 st. Antalet gymnasieelever har minskat under de senaste åren. I år har 23 360 ungdomar gjort sitt första val till gymnasiet och rapporten visar att det skett en minskning av antalet enheter, både hos kommunala huvudmän och fristående huvudmän. Det ger skolorna och eleverna bättre förutsättningar, fortsätter Arion Chryssafis.

De demografiska förändringarna med minskade elevkullar under ett par år framöver medför fortsatta påfrestningar och det är viktigt för regionens huvudmän att också fortsättningsvis kunna erbjuda en gymnasieutbildning med god kvalitet. Det fortsatt låga söktrycket, framförallt avseende yrkesprogrammen där bara drygt 20 procent valt ett yrkesprogram, väcker frågor om behovet av en samordning av programutbudet.

KSL fortsätter sitt arbete med prognos och analys och återkommer med en ny rapport efter att eleverna har gjort sitt omval. Under hösten 2014 kommer KSL att bjuda in till diskussioner kring hur regionen kan erbjuda ett bra utbud under en period där antalet 16-åringar är fortsatt lågt, samt hur vi redan nu kan påbörja arbetet för att vara redo för stora elevkullar längre fram.

Läs rapportenPDF (pdf, 773.9 kB)

Arion Chryssafis, arion.chryssafis@solna.se, tel 070-433 17 75

Charlott Andersson, charlott.andersson@ksl.se, tel 073-987 94 01

Therese Mabon, therese.mabon@ksl.se, tel 08-615 94 13

Kommunförbundet Stockholms Län är en ideell förening bildad av, och för kommunerna i Stockholms län. Syftet är att inom länet stödja och utveckla den kommunala självstyrelsen, att tillvarata kommunernas intressen, att främja samverkan mellan kommunerna och att bistå
kommunerna i deras verksamhet.