Vad kan Stockholmskommunerna lära sig av London?

Idag reser 20 kommunstyrelseordföranden och styrelseledamöter från Storsthlm till London för att se hur staden arbetar med frågor som kollektivtrafik, hållbarhet, förebyggande av gängvåld, företagande och handel.

Studieresan sker i skuggan av Brexit. Risken att Storbritannien kraschar ut ur EU utan ett avtal i slutet av oktober blir allt större. Hur kommer relationen mellan Sverige och Storbritannien samt mellan Stockholmsregionen och Londonregionen att påverkas vid utträdet ur EU? Många storstockholmare och stockholmsföretag har starka band till London och vice versa. Om detta kommer de ledande kommunalpolitikerna att prata med bland andra Svenska ambassaden i Storbritannien, Swedish Chamber of Commerce och stadens officiella PR-byrå London & Partners. De kommer även att besöka Greater London Authority, den myndighet som styr både Storlondon och London stad med samma borgmästare.
– Det ska bli väldigt intressant att se hur de arbetar med att förebygga och förhindra gängvåld samt hur det kommunala samarbetet med polisen ser ut, säger Mats Gerdau, förbundsordförande för Storsthlm, den samverkansorganisation för kommunerna i Stockholms län som organiserar studieresan.

På programmet står även Transport for London och deras arbete att på ett hållbart sätt förbättra transporterna och mobiliteten i Stor-London, bland annat genom att satsa på fler cykelbanor.
– Det finns ett stort värde i att utbyta erfarenheter med en annan storstadsregion, och London är särskilt intressant att besöka i dessa Brexit-tider. Vi har dessutom många gemensamma utmaningar kring att utveckla attraktiva och hållbara storstadsregioner, säger Mats Gerdau.