Sveriges entreprenörscentrum Åre får exklusiv podcast: Unikt samarbete mellan internationella succén Maddy Savage och svenska Storyspot

En spännande nykomling ser nu ljuset på den svenska podcastscenen. Det handlar om ett samarbete mellan den brittiska frilansjournalisten Maddy Savage och Storyspot, den svenska startupen för audioguider. Med podcasten lyfts kreativa företagare och personligheter utanför Stockholmsområdet fram. Först ut är Åre som nyligen utsågs till Sveriges entreprenörstätaste ort.

Maddy Savage har gjort stor succé med sin podcast ”The Stockholmer” där hon intervjuar inflytelserika personer inom startup-världen i Stockholm. Nu slår alltså Maddy Savage ihop sin originella intervjuteknik med Storyspots revolutionerande affärsidé om crowdsourcad audioguide. Resultatet är Åre Unzipped, den första podcast-guiden i sitt slag, där kreativa och driftiga människor blir vägen in till att upptäcka nya delar av städer och samhällen.

- Jag är övertygad om att Åre Unzipped bara är det första exemplet av många på denna typ av podcastguider. Det kryllar av kreativa företagare i Sverige och i världen. Storyspot vill nu sätta dem på kartan och visa att innovation och drivkraft inte bara finns i Stockholm, säger Lisa Evertsson Norrevik, grundare och VD för Storyspot.

I podcastguiden Åre Unzipped djupdyker Maddy Savage i Åres startup-, design-, och småföretagarscen och intervjuar sex av de mest spännande företag och startups som finns i Åre just nu. Avsnitten är på engelska och exklusivt producerade för appen Storyspot som finns att ladda ner gratis i App Store och Google Play.

- Som journalist brinner jag för att berätta historier från Sveriges bubblande startupscen och göra dem tillgängliga för hela världen. Åre Unzipped är mitt första projekt tillsammans med Storyspot och det är en utmärkt möjlighet att skapa oberoende journalistik och storytelling från en av de mest innovativa och vackra delarna av Sverige som jag hittills har besökt, säger Maddy Savage.

I det första avsnittet ”The tech hub hoping for northern Sweden´s first unicorn” intervjuas Andreas Eriksson, en av grundarna bakom entreprenörshubben House Be.

Lyssna på Åre Unzipped i appen Storyspot, gratis att ladda ner i App Store och Google Play.

Läs mer om Storyspot och Åre Unzipped på www.storyspot.se

OM:

Åre Unzipped är en podcastguide där Maddy Savage djupdyker i Åres startup-, design-, och småföretagarscen och intervjuar sex av de spännande företag och startups som finns på orten just nu. Avsnitten är på engelska och exklusivt producerade för appen Storyspot som finns att ladda ner gratis i App Store och Google Play. Åre Unzipped är producerat i samarbete med SJ och Företagarna.

Storyspot är en digital tjänst för att spela in, dela med sig av och lyssna på podcasts och ljudberättelser kopplade till platser. Sporthändelser, kultur, historia, arkitektur, framtidsvisioner och personliga upplevelser får alla utrymme i Storyspot och skapar tillsammans en mångfald av berättelser där lyssnaren själv väljer vad den tycker är intressant, och utifrån sin egna intressen kan upptäcka både nya och gamla platser.. Att använda plattformen Storyspot är helt gratis och appen finns att ladda ner i både App Store och Google Play.

Maddy Savage är en prisbelönt frilansjournalist och podcaster som fokuserar på personliga berättelser och trender från den skandinaviska startupscenen och blev listad som en av de 100 mest inflytelserika personerna inom Nordic Tech i november 2017. Efter att ha arbetat som BBC-reporter i London flyttade hon till Stockholm 2014 efter att ha blivit kär i Skandinavien under flera reportageresor. I The Stockholmer podcast intervjuar hon inflytelserika personligheter i den svenska huvudstaden, från iZettle grundaren Jacob de Geer till Natural Cycles CTO Elina Berglund. Programmet lanserades 2016 och har efter tre säsonger lyssnare i över 40 länder.

Storyspot är en digital tjänst för att dela med sig av podcasts och ljudberättelser kopplade till platser. Sporthändelser, kultur, historia, arkitektur, framtidsvisioner och personliga upplevelser får alla plats i Storyspot och skapar tillsammans en mångfald av berättelser där lyssnaren själv väljer vad den tycker är intressant. Vi vill göra för muntligt berättande och audioguider det som Instagram har gjort för bilder och YouTube för video.

Det är helt kostnadsfritt att använda Storyspots tekniska plattform. Både att ladda ner appen för att lyssna eller spela in och att administrera ljudklippen via vår webb www.storyspot.se. Både appen och webbverktyget är mycket enkla och intuitiva att använda.