Kunskapslyft à la Sto

Kunskapslyft à la Sto

Sto har flera gånger genom åren presenterat nyheter och hållit seminarier om aktuella frågor – och nu är det dags igen. Med start den 11 november och tre veckor framåt arrangeras sex lokala event dit fasad- och golventreprenörer och konsulter nu bjuds in för att bli uppdaterade om produkter och byggsystem från Sto, samt om nya regler.

– På det här sättet kan vi se till att den senaste kunskapen om våra produkter för fasader och golv når ut till de som dagligen jobbar med dem, säger Anders Sjöberg, ansvarig för marknadsutveckling teknik inom Sto Scandinavia, tillika projektledare för arrangemanget.

Heldag med nyheter
Programmet för denna heldag är inriktat på två områden, fuktsäkring och energiuppgradering av fasader samt lösningar på vanliga golvproblem som fukt, emissioner, ljuddämpning och dammalstrande produkter.

– Förmiddagen ägnas åt fasader och vi kommer att ha tre föredrag i ämnet, där jag och andra experter från Sto kommer att prata om vad nya regler från Boverket, SP och SPEF innebär i praktiken. Dessutom kommer vi att presentera nya sätt att uppgradera fasader. Dels när det gäller att öka säkerheten hos enstegstätade fasader men också hur man kan förbättra ytterväggens isolerförmåga och lufttäthet, berättar Anders Sjöberg.

Efter lunch görs en snabb mental förflyttning från fasad till golv.

– Även under eftermiddagen kommer vi att ha tre föredrag. Men nu handlar det om risker med fukt i golv och grunder och hur de kan hanteras, säger Anders Sjöberg. Vi presenterar också nyheter inom avjämningsmassor och ett helt nytt golvsystem som förhindrar emissioner i s.k. sjuka hus och även används då industrilokaler byggs om till kontor och bostäder.

Nya system visas
Vid samtliga tillfällen arrangeras även en utställning där de produkter och system som presenteras i föredragen visas. På plats är experter från Sto som kan berätta om nyheterna och svara på besökarnas frågor.

– Det känns helt rätta att vi tar initiativet till sådana här träffar. Sto har alltid varit ett innovativt företag. Tidigare har det främst gällt för den tyska delen av koncernen men idag är innovationsnivån i den svenska verksamheten också mycket hög, förklarar Anders Sjöberg, expert på fukt och fuktskador. Anders har en bakgrund som bland annat forskare vid FuktCentrum i Lund och 2011 disputerade han om fukt och fuktskador i betonggolv med limmade golvbeläggningar.

Föredragen och utställningen genomförs i Kista 11 november, Uppsala 12 november, Göteborg 18 november, Malmö 25 november, Helsingborg 27 november och slutligen i Linköping den 4 december.

Anmälan till föredragen görs på sto.se