Nästa generations isolerskiva är här

Nästa generations isolerskiva är här

Sto lanserar en ny dränerande isolerskiva med flexibla dimensioner, Sto-InnoDrain, med ännu bättre prestanda än sin föregångare. Förbättrat isolervärde och utmärkt dräneringsförmåga är några exempel. Den EPS-baserade isolerskivan Sto-InnoDrain har dessutom dokumenterad Brandklass E, utan någon tillsats av miljöskadliga flamskyddsmedel.

Sto-InnoDrain tillverkas vid Stos nya toppmoderna produktionsanläggning i Linköping. Den nya fabriken är i full drift från september 2015 och de första InnoDrainskivorna finns nu färdiga på lager för utleverans. Skivorna tillverkas i dimensioner från 30–200 mm i steg om 10 mm – för att i största möjliga mån möta användarnas önskemål. Det här skapar flexibla möjligheter, men gör det även möjligt att optimera fasadsystem på ett helt nytt sätt vid till exempel energiuppgraderingar.

Från hösten 2015 ingår Sto-InnoDrain i det dränerande fasadisoleringssystemet StoTherm Vario D, som i kombination med stomskyddet StoGuard, både är tvåstegstätat och P-märkt av SP i Borås. Systemet uppfyller också Boverkets Byggregler (BBR) om dränerande funktion och kapillärbrytande skikt.

Den i övrigt mörkt grå skivan känns igen på gula insprängda pärlor, som kännetecknar en kvalitetsprodukt från Sto.

– Med Sto-InnoDrain skapar vi ännu bättre möjligheter att upprätthålla den långa traditionen med beständiga putsade fasader. Med StoTherm Vario D har vi ett säkert och anpassningsbart fasadsystem för att möta marknadens krav. Systemet är unikt med tanke på energieffektivitet, flexibilitet i tjocklek samt inte minst dess dränerande förmåga, säger VD Björn Täljsten.