Sto först med BIM-filer för golvsystem

Sto först med BIM-filer för golvsystem

Sto Scandinavia växlar nu upp sin satsning på BIM (Building Information Modelling).
BIM-tekniken bidrar med stora effektivitetsvinster för såväl arkitekten som hela byggprojekt.
I England måste leverantörer, som vill vara med vid upphandlingar, finnas med i BIM-registret. Liknande krav kommer säkert till Sverige inom några år. Det ligger därför högt upp på Sto Scandinavias agenda att registrera företagets samtliga system.

Sedan tidigare finns BIM-filer för fasadsystem från Sto och nu blir företaget först med att ladda upp filer för fogfria golvsystem.

–  Vi börjar med att presentera fyra unika golvlösningar med hög teknisk nivå, berättar Peter Cederholm, produktchef, Sto Scandinavia. Det är utvalda golvsystem som representerar god prestanda och är anpassade för nordeuropeiska förhållanden.

Stegdämpat med låg bygghöjd
Tre av systemen är framtagna för industrilokaler och offentliga miljöer som utställningshallar, skolor och liknande. Det fjärde är ett stegdämpande golv med en extremt låg bygghöjd. Sto
har ytterligare närmare 60 golvlösningar som erbjuds till marknaden. De kommer nu
successivt att laddas upp på portalen bimobject.com.

–  BIM är vägen in till arkitekter och ingenjörer för våra system. Det betyder att möjligheten
för oss att komma in tidigt i byggprojekten ökar, säger Claes Göran Claesson, chef tekniskt supportcenter, Sto Scandinavia.

BIM-tekniken gör det möjligt för alla inblandade att, långt före byggstart, simulera ett helt byggprojekt och därmed undvika misstag och onödiga kostnader.

BIM-filer klär på 3D-objekt
Rent konkret handlar det om att skapa en digital 3D modell av objektet som ”kläs på” med allt från fasad och fönster till belysningslösningar och skruvar. Arkitekten kan bland annat pröva
olika produkter och system, funktion, design och få detaljerade svar på frågor
om bland annat materialåtgång.

–  Vi kan konstatera att BIM-tekniken är framtiden och därmed strategiskt viktig för Sto, säger Claes Göran Claesson. På sikt kommer det säkert bli ett krav vid upphandlingar precis som det är i England redan idag.  Vi jobbar därför nu med att, allt eftersom, se till att samtliga system från alla våra affärsområden blir tillgängliga i BIM-registret.

Sto Scandinavia AB ingår i tyska koncernen Sto AG, en av världens ledande leverantörer av isolerade fasad-system. Sto utvecklar, producerar och marknadsför produkter inom områdena Fasad, Interiör, Betong och Golv. Koncernen har ca 4700 anställda över hela världen och omsätter ca 1,2 miljarder euro. Sto Scandinavia har verksamhet i samtliga nordiska länder, 220 medarbetare och en omsättning på ca 600 mkr.
www.sto.se

Claes-Göran Claesson