Pressmeddelande -

Nedläggningshotad skapande verksamhet räddas av Sysav och Sparbanksstiftelsen Skåne

På söndag den 31 maj hålls vårens sista Drop-in art. Då öppnar återSKAPA upp dörrarna för allmänheten till sin materialbank och skapande verkstad. Som i en godisaffär ligger materialen smakfullt sorterade i godislådor. Här kan man hitta konformade trådrullar, strumpringar, ”hål” från packningar, plastaskar till provrör, bitar från vägskyltar och en massa andra saker. Med en korg i handen går barn, unga och vuxna runt, tittar, känner och plockar till sig av just sina favoritmaterial.

Gemensamt för alla material är att de på fabrikerna och företagen anses vara skräp, redo att kastas, trots att de inte har använts till något och är helt nyproducerade. Men på återSKAPA får de chansen till ett nytt liv som en del i en ny uppfinning, ett konstverk, en ny leksak eller något helt annat.

återSKAPAs Drop-in art har under åren utvecklats till en välbesökt mötesplats för både barn och unga och deras familjer och vänner från alla delar av Malmö och även hela Skåne. Det kommer runt 200 skaparglada besökare varje gång.

Tack vare stöd från Sparbanksstiftelsen och sponsring från Sysav kan återSKAPA fortsätta att erbjuda denna verksamhet helt kostnadsfritt.

”För många familjer är det helt avgörande att vår Drop-in art är gratis”, säger Carin Hernqvist, grundare till återSKAPA. Carin menar att det är viktigt att hållbart skapande inte ska vara en klassfråga. ”Vi vill att Drop-In art ska vara en inkluderande miljö där sammanhållning mellan olika typer av människor och grupper uppmuntras”, säger hon.

Helgens Drop-in art blir lite festligare och erbjuder fler skapande stationer både inne och ute. återSKAPA vill tacka Allmänna arvsfonden och sina trogna besökareför tre inspirerande år, men framförallt för att fira början på fortsättningen.

På söndag kan du också träffa Sysav, nu stolt sponsor av Drop-in art, och delta i deras tävling. Då finns chansen att vinna ett spännande och lärorikt utflytspris för hela familjen.

Kom och bygg, laborera och skapa med återSKAPAs spännande material mellan klockan 12-16 på söndag den 31 maj!

• Design

• stpln
  • återskapa
  • evenemang
  • workshop
  • spillmaterial
  • återbruk
  • kreativt återbruk
  • familj

• Lund

återSKAPA är ett centrum för kreativt återbruk, design och utbildning som du hittar på STPLN i Västra hamnen. Verksamheten är uppbyggd kring en materialbank med en skapande verkstad, där skänkt spill från lokala industrier återanvänds och ges nytt liv som skapande material. återSKAPA designar kreativa produkter, event och workshops för en hållbar framtid.

Kontaktperson: Carin Hernqvist, info@aterskapamalmo.se, 0709-216324

Bertil Björk

Presskontakt Verksamhetschef Ansvarar för utveckling och kommunikation +46 70 637 16 74