Huset som har något att säga dig.

Huset som har något att säga dig.

På kvarteret Mältarens husfasader finns hela livet illustrerat. Strängbetong tillverkade och levererade  prefabricerade betongfasader, som med olika metoder och tekniker har försetts med piktogram av konstnären Lars Arrhenius.

Ovanför bottenvåningen till Kvarteret Mältarens hus på Hammarby Allé i Hammarby Sjöstad finns en serie piktogram med en grafiskt enkel figur i olika poser och situationer. Bildserien kallas för ”Livsfrisen” och sträcker sig längs med två av husets fasader. Estetiken är okomplicerad – figuren påminner lite om Herr Gårman – men situationerna som avbildas är ofta oväntade och inte utan en viss humor. Konstnären bakom verket är Lars Arrhenius och byggherre är Primula Byggnads AB. Strängbetongs fabrik i Herrljunga har tillverkat betongelementen.

– För att tillverka piktogrambilderna använder vi en teknik med ett speciellt papper som sedan elementen gjuts på. Tekniken kallas Grafisk Betong. Just det här sättet att gjuta betong med grafiska mönster har öppnat nya vägar till att åstadkomma ett uttryck på en fasad, säger Jörgen Larsson som är säljchef på Strängbetong i Herrljunga.

Uppvaktningen leder till kärleken

Längs med nästa fasad finns Lars Arrhenius verk ”Uppvaktningen” som sträcker sig över de fem översta våningarna. Varje våning har varsin piktogrambild som är utskurna ur fasadskivan, med glas bakom så att ljus inifrån huset lyser igenom.

– Där gjorde vi figurer av bilderna och la dem i gjutformen. När fasadskivan gjöts blev det på så vis ett hål i den, förklarar Jörgen Larsson.

Om man i stället går mot Lumahuset, och tittar upp på nästa gavel på Mältaren finns en gigantisk piktogrambild i relief som sträcker sig över flera våningar. Den har Lars Arrhenius döpt till ”Kärleken”. Där jobbade man med olika nivåer i gjutformen och skar sedan ut figuren efter gjutningen, förklarar Jörgen Larsson.

– Det var spännande att se när de grafiska elementen bildade en helhet vid monteringen. När man såg delarna i fabriken fick man inte samma intryck, säger han.

Henrik Vinell

Affärsutvecklare 08-6158200