Midnatt råder, tyst det blir i husen..

Midnatt råder, tyst det blir i husen..

På småtimmarna vid Nynäsvägen i Stockholm monteras bullerplank av Akustisk Betong® från Strängbetong.Det är ett riktigt precisionsjobb där varje element skräddarsytts för att installeras mellan ömtåliga träd och barriärelement precis invid farbanan. Akustisk Betong® är en produkt från Strängbetong som är designad för att reducera ljud och klara av den hårda miljön i trafikutsatta lägen.

Den bullerdämpande betongen ska minska ljudet med hela 10 dB. Det är en effektiv dämpning som minskar trafikljud och störningar för de boende utefter Nynäsvägen i Stockholm.

Bullerplanket i betong består av upp till 10 meter långa och 3 meterhöga betongskivor. Ytskiktet av Akustisk Betong® är poröst med håligheter som fångar upp och dämpar ljudet.  Vi har för ändamålet tagit fram en specialmatris som gör element ytan vågformad, en så kallad sinusvåg. Betongen är också infärgad med gul ockra, vilket gör detta till en både snygg och effektiv lösning.

Bullerskyddet sätts upp på en sträcka av en dryg kilometer på bägge sidor av Nynäsvägen utmed sträckan som går längs Gamla Enskede.Trafikbullret reduceras genom bullermurar, transparanta bullerskärmar samt bullerskärmar i trä.

Strängbetong levererar cirka 3 600 kvadratmeter skärmar samt specialdesignade barriärelement till E-Schakt Entreprenad AB, som också utför montaget.