Strängbetongs fabrik i Nykvarn flyttas och lämnar plats åt bostäder

Nykvarns kommun kommer att bygga bostäder på Strängbetongs fabriksområde och fabriken läggs nu ner. Medarbetarna varslas om uppsägning och förhandlingar är inledda med fackliga parter. Produktionen av håldäck kommer att avslutas under oktober månad varefter avvecklingen påbörjas. Strängbetong avser att utöka håldäcksproduktionen i fabriken i Kungsör bl.a. genom vissa nyinvesteringar. Totalt sysselsätter Strängbetong 150 medarbetare i Kungsör.

- Vi har planerat för denna avveckling sedan länge och det är nu dags att koncentrera vår produktion av håldäck till vår fabrik i Kungsör, säger Ola Lindén, produktionschef på Strängbetong.

Produktionen i Nykvarn har tidigare lagts ner - vid lågkonjunkturen på 1990-talet. Den dåvarande ledningen valde senare att projektera om marken som tillhör Strängbetong, i samråd med Nykvarns kommun, från industrimark till mark som tillåter bebyggelse av bostäder, då fabrikstomten har ett gynnsamt läge i centrala Nykvarn. Då konjunkturen vände för ca 7 år sedan beslutade Strängbetong att öppna fabriken igen för att kunna tillgodose efterfrågan på håldäck. Nu har tidpunkten nåtts då omprojekteringen av marken måste verkställas och produktion måste avslutas definitivt.

Regioner

Strängbetong är Sveriges ledande företag inom prefabricerade byggnadssystem. Företaget har cirka 1200 anställda, verksamhet på 13 platser i landet och en omsättning på närmare 2,5 miljarder kronor.