Kemi har aldrig varit coolare - lär dig allt om vardagens mirakel med forskaren Mai Thi!

Vad vi gör, vad som omger oss, vad vi känner – allting handlar om kemi. Detta har den kultförklarade unga tyska forskaren, youtubefenomenet och journalisten Mai Thi Nguyen-Kim sedan länge haft som sin sanning. Nu utkommer hennes Allting handlar om kemi på svenska 19 augusti.

När är det rätt tid för dagens första kaffe? Stämmer det att fluor i tandkräm kan leda till förkalkning och vad har ett kaotiskt skrivbord med fysikalisk kemi att göra?

Att få unga människor att förstå och anse att kemi är coolt, och förklara forskningsarbete på ett sätt som gör att även vanliga människor kan ta till sig budskapet, det är två frågor Mai Thi brinner för. Hon har förklarat sitt forskningsarbete kring hur cancerceller beter sig genom en hiphopdansvideo (klicka här för att se Dancing Drug Delivery) och hennes YouTube-kanal maiLab har hisnande 944000 prenumeranter. Där tar hon sig varje torsdag an och förklarar, dissekerar och analyserar diverse påståenden, från huruvida gurkmeja har några vetenskapligt bevisade hälsoeffekter till vilken dryck som innehåller mest socker.

I boken Allting handlar om kemi delar Mai Thi upp bekanta vardagliga företeelser i sina kemiska element och förklarar vilka kemiska reaktioner som äger rum runt oss varje dag. Mai Thi börjar med nivåer av melatonin och kortisol vid morgonens uppvaknande och fortsätter med hemligheten bakom kvällens perfekta men förbjudna chokladkaka och avslutar naturligtvis med kärlek och passion – mänskligt liv börjar verkligen med kemi!

* * *

ISBN 9789189057104 | Översättning av Fredrik Sjögren | Utgivning 19 augusti

* * *

Varmt välkommen att beställa recensionsexemplar, mer bildmaterial eller med intervjuförfrågan att kontakta:
SCHYTTBERG PR: jenny@schyttberg.se | 0706243023