Gå direkt till innehåll
Strikersoft och Inovia AI fördjupar sitt samarbete inom AI med fokus på att integrera AI i vårdprocesserna

Strikersoft och Inovia AI fördjupar samarbetet runt integration av AI i vården

Strikersoft och Inovia AI fördjupar sitt samarbete inom AI för vården med fokus på att integrera AI i vårdprocesserna för att minska administrationen och öka tillgängligheten

Idag är många AI system i vården ”stand-alone”, de är implementerade som separata system som vårdpersonalen måste starta upp eller klicka fram och sedan logga in på med ännu ett lösenord. Detta gör AI systemen svårarbetade och är en av anledningarna till att AI ännu inte fått bredare spridning i den dagliga vården[1].

- Det är inte ovanligt att en läkare eller annan vårdpersonal måste logga in i fjorton system eller fler varje dag för att kunna arbeta[2], förklarar Fredrik Eriksson, ansvarig för SwipeCare på Strikersoft. Vi är glada att i Inovia AI ha en AI partner som förstår hur viktigt det är att processerna måste vara integrerade i vården för att fungera effektivt, och att vi nu kan fördjupa det samarbetet.

I den fördjupade samarbetet integreras Inovias AI direkt in i vårdprocesserna i SwipeCare, så att AI verktyget blir en naturlig del i arbetsflödet för vårdpersonalen. Inget extra login, samma användargränssnitt som vårdpersonalen är vana vid, och man kan i översikten i SwipeCare se var AI finns i processen och vilket resultat den har genererat.

- Vårt mål har alltid varit att göra AI så användbar som möjligt och vi är stolta att få vara med på Strikersofts resa att göra AI mer tillgänglig i det dagliga vårdarbetet, säger Marcus Ekendahl, VD på Inovia AI. Det händer mycket inom AI nu, och vi ser vi stora möjligheter att tillsammans ta AI till områden i vården utanför de traditionella för att minska administrationen och öka tillgängligheten.

Om SwipeCare och Strikersoft

SwipeCare® är ett prisbelönt vårdprocessystem som används för att hantera och samordna patientvårdprocesser vilket inkluderar allt från diagnos och behandling till eftervård och uppföljning. System som gör det möjligt för vårdgivare att digitalisera och automatisera sina processer, vilket minskar administrationen, stöttar vårdpersonalen och gör patienterna till en del av sin egen vårdprocess. Strikersoft är ett MedTech bolag med över 70 anställda på 3 kontor i Europa.

Om Inovia AI

Inovia AI utvecklar olika AI verktyg för att analysera och agera på stora mängder data, både via text och röstigenkänning. En av produkterna är en AI-driven virtuell assistent för vården. Genom att automatisera repetitiv support och administration avlastar den vårdpersonalen och ökar samtidigt tillgängligheten för patienterna.

För mer information:

Strikersoft

Fredrik Eriksson, Ansvarig SwipeCare, Strikersoft

fredrik.eriksson@strikersoft.com

Inovia AI

Marcus Ekendahl, VD, Inovia AI

marcus.ekendahl@inoviagroup.se

0722-414190

[1] Kovalchuk SV, Kopanitsa GD, Derevitskii IV, Matveev GA, Savitskaya DA. Three-stage intelligent support of clinical decision making for higher trust, validity, and explainability. J Biomed Inform. 2022 Mar; 127:104013

[2] Hylin U. Överläkare: Tvingas använda 14 lösenord – krävs ändring. Sjukhusläkaren [Internet]. 2019 Apr 4 [cited 2023 May 3]; Available from: https://www.sjukhuslakaren.se/debatt/overlakare-tvingas-anvanda-14-losenord-kravs-andring/

Regioner

Strikersoft hjälper företag att förverkliga sina idéer genom att hitta de bästa tekniska och kommersiella lösningarna på nya innovativa affärsidéer.

Camilla Lindberg

Presskontakt Chief Marketing Officer 0730-632102

Ideas Come True

Vi hjälper också organisationer att bli mer effektiva, att spara både tid och pengar, genom att digitalisera processerna och erbjuda starkare användarupplevelser. Vårt varumärkeslöfte "Ideas come true" är inte bara en tom fras utan beskriver vår förmåga att omvandla vilda entreprenörsidéer till sunda affärsmässiga lösningar. Detsamma gäller för utveckling och nytänk inom befintliga organisationer.

Strikersoft AB
Isafjordsgatan 39B