Retail Awards 2013: MQ, Åhléns och Blomsterlandet är i final!

Dagens Handel offentliggjorde idag den 13 mars årets finalister i Retail Awards 2013. I kategorin Årets Bästa Kundklubb har juryn valt MQ, Åhlénsklubben och Blomsterlandet som nu går vidare till final. Från dessa tre kundklubbar ska nu en vinnare utses. Vinnaren offentliggörs den 20 maj på Retail Awards i Stockholm.

Så här motiverar juryn sitt val

MQ: Redan 1993 startade man en kundklubb och förstod värdet av att fördjupa och förädla relationen med kunden. De senaste åren visar på en ännu mer vässad strategi och väl genomarbetad analys. Resultatet syns på den totala försäljningen där snittköpet per medlem har ökat rejält. Med starka samarbetspartner och unika kundklubbserbjudanden följer man sin ledstjärna att ”göra kunden framgångsrik”.

Åhléns: En väletablerad kundklubb som med innovativa aktiviteter fortsätter att förbättra, förenkla och förgylla för sina medlemmar. Varierad och kundanpassad kommunikation, med tydlig förankring i butik, har lyft medlemsantal och snittköp till toppnivåer 2012. Etableringen av en klubbpanel signalerar att klubben vill vara en av de främsta även i fortsättningen.

Blomsterlandet: Trots att kundklubben är mycket ung, har den på kort sikt lyckats skapa ett starkt engagemang såväl internt som bland kunderna. Tack vare en omsorgsfull research och väl förberedda och genomförda kampanjer har värden för kunden som ligger långt över vanliga rabatter och erbjudanden skapats via klubben.

Vad krävs för att vinna?

Vinnaren av Årets Kundklubb ska vara en butik eller butikskedja som aktivt och uthålligt arbetar med en kundklubb eller ett lojalitetsprogram.

Några av kriterierna som juryn tittar på är vilken succé kundklubben har och hur den bidrar till butikens lönsamhet, men juryn tittar också på om man gjort något extra bra ifrån sig det senaste året för att motivera till ”Årets” kundklubb.

- Antal nomineringar i år har varit rekordstort, så juryn har haft ett stort och svårt arbete att välja tre kundklubbar som går vidare till final, berättar juryordförande Carolina Ramsten från Dagens Handel.

Vi gillar kundklubbar

För femte året i rad sponsrar StroedeRalton priset Årets Kundklubb. För oss är det viktigt att visa på fördelarna med att ha goda relationer till sina kunder. Genom att arbeta med lojalitetsprogram av olika slag får företag lojala kunder och lönsamhet. Det vill vi premiera!

Tävlingen består av 12 kategorier, varav en är Årets Kundklubb, där jurygrupper sammansatta av personer från branschen utser 3 finalister och så småningom en vinnare i varje kategori. Arrangör av tävlingen och galan är Dagens Handel.

• årets kundklubb