Tusen öars kryssning med M/S Waxholm III. Stopp för guidad tur på Bullerö.

Stark svemester-trend under sommaren 2022

Stromma ser en allt starkare trend att semestra på hemmaplan. Resesiffrorna för sommaren visar att vi gärna åker på utflykter och besöker sevärdheter i Sverige. De utländska besökarna är dock färre, vilket är en följd av oron i omvärlden.

När sommaren 2022 börjar summeras ser Stromma, som erbjuder båtutflykter och upplevelser i Stockholm och Göteborg, att svemester-trenden håller i sig. Antalet resenärer är totalt sett nästan i nivå med 2019.

- Det har varit ett starkt tryck på båtutflykter i både Stockholm och Göteborg. Många vill komma ut i skärgården och uppleva den speciella naturen. Beläggningen på sightseeingturer har dock minskat eftersom de typiskt vänder sig till utländska besökare. Undantaget är Göteborg där Paddan-båtarna varit väldigt populära i år, säger Peter Henricson som är Sverigechef på Stromma.

- De nordiska och europeiska besökarna är delvis tillbaka idag, men sammantaget är det ändå ett stort tapp på utländska besökare. Glädjande nog har svenskarna upptäckt hur trevligt det är med båtutflykter och sevärdheter på hemmaplan, säger Peter Henricson.

Resenärerna Från USA, Ryssland och Asien har i praktiken försvunnit, vilket främst beror på kriget i Ukraina och dess följder.

Siffror - turistsommaren 2022
      (jämfört med 2019)