Veteranturen i Uppsala -åk historisk buss, båt och tåg till Skokloster slott.

Trefaldig veterantur startar i Uppsala

Tre äldre färdsätt på en dag. Det blir möjligt när Lennakatten, Svenska Spårvägssällskapet och Stromma slår ihop sig till Veteranturen. Denna unika upplevelse kommer att gå lördagar i sommar.

Att åka som förr i tiden är både spännande och väcker minnen. Stromma, Lennakatten och Svenska Spårvägssällskapet har tagit fasta på det och startar i sommar Veteranturen. Den innebär en resa med ett historiskt tåg, buss och båt under en och samma dag.

- Vi tror att det finns ett stort intresse att resa som i gamla tider. För både äldre och yngre är det ett sätt att uppleva hur det var förr. Våra transportmedel berättar också mycket om vår historia, eftersom det var så Sverige byggdes, säger Henrik Birath som är Trafikchef på Stromma och även själv kör Lennakatten på fritiden.

Veteranturen kommer att gå i två riktningar. Antingen först med båt till Skokloster och ankomst till Pilsbo. Därifrån buss via Linnés Hammarby upp till Fjällnora. Slutligen Lennakatten tillbaka in till Uppsala. Eller så går resan i motsatt riktning.

- Det blir verkligen en unik resa. Lennakatten är landets längsta museijärnväg, bussen saknar bälten - men körs säkert ändå - och M/S Enköping är världens äldsta passagerarfartyg som fortfarande är i drift. För oss är det också roligt att visa att det är möjligt att samarbeta mellan företag och ideella krafter. Tillsammans kan vi ge en större upplevelse, säger Henrik Birath.

Veteranturen startar 9 juli och kommer att gå lördagar fram till och med 13 augusti. Mer information om Veteranturen finns på Strommas hemsida (länk till turen)

För mer information kontakta:

Henrik Birath, Trafikchef Stromma Sverige och initiativtagare för Veteranturen
mobil: +46 701 87 29 01