Juli 2010

Ångfartyget s/s Saltsjön sätts åter i trafik!

Ett av Stockholms unika ångfartyg sätts åter i trafik. Under en provperiod fr.o.m. den 15 augusti till slutet av september kommer s/s Saltsjön finnas tillgänglig för charter-arrangemang . Ångfartyget som byggdes 1925 omnämns ofta som den sista skärgårdsbåten av det traditionella slaget. Med sin imponerande ångmaskin på 490 hkr och sina vackra nyklassiska salonger är fartyget ett unikt exempel på en sk. palatsångare från 1920 talet.

-   Detta är ett unikt ångfartyg som vi är glada att återigen kunna presentera för Stockholmarna. Strömma Kanalbolaget har tidigare både ägt och chartrat fartyget mellan 1970 och 1998 och vi är imponerade av hennes renovering till originalskick säger Jan Larsén vd för Strömma Turism & Sjöfart AB.

Saltsjön trafikerade ursprungligen sträckan Stockholm – Utö under många år och i matsalarna har många av 1900-talets kändisar trivts, däribland Ragnar Östberg, Hasse Z, Kar de Mumma och senare även Povel Ramel och Roland Svensson.

Sedan 2006 har fartyget legat stilla vid sin kajplats vid Gustav III staty och omfattande renoveringsarbeten har utförts av ägaren Swecox AB. Strömma Kanalbolaget chartrar fartyget under hösten och nystart beräknas till 2011 då hela säsongen skall trafikeras.

– Vi har lagt ner mycket kunskap, kapital och många år och kan nu stolt presentera ett av Stockholm vackraste historiska fartyg säger ägaren Knuth Borg, Swecox.

– Eftersom vi på Strömma har en lång historia tillsammans med ångfartyget Saltsjön är det en stor glädje för oss att nu åter få vara med om att sätta detta historiskt intressant fartyg i trafik. Vi hoppas på ett långt samarbete med Swecox, säger Peter Henricson divisionschef på Strömma Båt & Destination.

Under hösten 2010 kommer fartyget att köra på beställning, allmänheten kommer att kunna åka med på en speciellt arrangerad kryssning. Under 2011 återupptas reguljärtrafiken.

För mer information kontakta Peter Henricson, divisionschef Strömma Båt & Destination
Tfn: 08-1200 4206
E-post: peter.henricson@stromma.se

Varumärken som ingår i Strömmakoncernen är: Cinderellabåtarna, City Sightseeing, Copenhagen & Malmö à la carte, Destination Stockholm, Ekman Buss Flexibussitet, EkmanResor, Fjällexpressen, F.O-Resor, Göta Kanal, Hemavan Tärnaby, Interbus, Lindholm Cruise Service, Lindholm Shipping, Nya Älvsborgs Fästning, Open Top Tours, Paddan Sightseeing, Riksgränsen, Rundan, Stockholm Sightseeing, Strömma Kanalbolaget, Svensson Shipping och Vaxholms Kastell.