Stockholm 2008-11-04

Pressmeddelande från Strömma Fjäll & Aktivitet

Jens Byggmark och Anja Pärson i hemmabackarna

Alpina landslaget i Hemavan och Tärnaby

De svenska alpina landslagen är på väg till hemmabackarna. Både herrlandslaget med Tärnaby Fjällvindens Jens Byggmark och damerna med Anja Pärson kommer att träna i Hemavan Tärnaby från och med onsdag 5 november.

Skidsäsongen har kommit igång på allvar. För två dagar sedan öppnade Hemavan. Igår startade liftarna i Tärnaby och i morgon kommer svenska landslaget för att träna. Det kommer på sätt och vis att bli ”som förr” när Anja Pärson och Jens Byggmark var yngre och tränade i sina hemmabackar.

Men svenskarna är inte först. Ett franskt lag med tävlingsåkare har varit i området sedan i söndags och likaså en grupp tävlingsåkare från Finland.

- Vi väntar ytterligare landslag under de kommande veckorna säger Thomas Ringbrant, Fjällchef Strömma Fjäll & Aktivitet.

- Men samtidigt har många ”vanliga” skidturister sökt sig till backarna. Öppningsdagen var det fullt av folk här, säger Thomas Ringbrant vidare.

Det är bland annat tack vare investeringar i snökanonsystem som backarna kan öppna tidigt. Till det kommer förstärkt belysning i Hemavan vilket ger fler skidtimmar under den mörka delen av året och därmed perfekt för tävlingsåkare som söker möjligheten att avverka långa träningspass.

Mer information på www.hemavantarnaby.nu

För mer information kontakta:

Pelle Lindberg, vd Strömma Fjäll & Aktivitet, 070-694 40 20 pelle.lindberg@stromma.se

Thomas Ringbrant, Fjällchef Strömma Fjäll & Aktivitet, 070-392 36 62 thomas.ringbrant@stromma.se

Strömma Fjäll & Aktivitet AB omfattar fjällanläggningarna i Hemavan, Tärnaby och Riksgränsen. Bolagets verksamhet omfattar driften av liftar, pister och långfärdsspår, evenemang ute och inne samt verksamhet på hotell och restauranger. År 2007 omsatte bolaget 112 miljoner kronor och under året tog Hemavan, Tärnaby och Riksgränsen emot över 250 000 gäster. Strömma Fjäll & Aktivitet ingår i koncernen Strömma Turism och Sjöfart AB. Mer information finns på www.hemavantarnaby.nu, www.riksgransen.nu, www.stromma.se.