Cinderellabåtarna räddade!

Cinderellabåtarna räddade!

Under hösten har Strömma Turism & Sjöfart, ägare av Cinderellabåtarna, fört en kampanj för att väcka opinion mot landstingets skattesubventionering av Waxholmsbolagets turisttrafik. Detta då subventionerna under den senaste tioårsperioden har mångdubblats utan att antalet resenärer ökat. Nu har ett antal åtgärder vidtagits och Cinderellabåtarna blir kvar i Stockholms skärgård.

Landstingets alliansstyre har, under tiden efter valet, vidtagit ett antal åtgärder för hur kollektivtrafiken till lands och till sjöss skall styras. Bland annat har man inrättat en trafiknämnd, Waxholmsbolaget och SL får en ny styrelse och Waxholmsbolagets uppdrag kommer att förändras.

Strömma välkomnar beslutet att bedriva en större del av trafiken från ett antal replipunkter till s.k. kärnöar med en förhoppning om att detta kommer resenärerna till gagn i.o.m fler turer men till samma eller lägre kostnad för landstinget.

- Det är glädjande att politikerna har tagit frågan om kollektivtrafikens styrning och inriktning på sjön på allvar. Vi ser positivt på de åtgärder som vidtagits och har goda förhoppningar att man i framtiden kommer att arbeta för ”mer trafik till lägre kostnad”, säger Peter Henricson ansvarig för Cinderellabåtarna.

- Under tiden fram till vårens trafikstarter ser vi fram emot att upprätta en bra dialog om hur Cinderellabåtarna kan komplettera Waxholmsbolagets turer till en lägre kostnad för landstinget, fortsätter Peter Henricson.

Kampanjen på www.raddacinderella.nu resulterade i över 650 namn till stöd för att rädda Cinderellabåtarna.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jan Larsén, vd Strömma Turism & Sjöfart
Tel: 0708-94 76 34, E-post: jan.larsen@stromma.se

Peter Henricson, Divisionschef Strömma Båt & Destination,
Tel: 0708-947 633, E-post: peter.henricson@stromma.se

Varumärken som ingår i Strömmakoncernen är: Cinderellabåtarna, City Sightseeing, Copenhagen & Malmö à la carte, Destination Stockholm, Ekman Buss Flexibussitet, EkmanResor, Fjällexpressen, F.O-Resor, Göta Kanal, Hemavan Tärnaby, Interbus, Lindholm Cruise Service, Lindholm Shipping, Nya Älvsborgs Fästning, Open Top Tours, Paddan Sightseeing, Riksgränsen, Rundan, Stockholm Sightseeing, Strömma Kanalbolaget, Svensson Shipping och Vaxholms Kastell.