M/S Eskil som ska köra SLs linje 84

Djurgårdens Färjetrafik AB (DFAB) vann upphandlingen för SL:s nya linje 84

DFAB har tilldelats uppdraget att driva SL:s nya båtlinje mellan Strömkajen i Stockhom City och Ålstäket i Värmdö kommun. Trafiken kommer att bedrivas med fartyg från det ena ägarbolagets flotta. Avtalet gäller i minst 2 år och trafikstart är planerad till 2024-04-01.

Den nya båtlinjen kommer att trafikera Strömkajen – Ålstäket och stanna vid båthållplatserna Slussen, Riset samt Koviksudde. Den totala restiden enkelväg kommer att vara 70 minuter.

- Vi är både stolta och glada över det förtroende som Region Stockholm visar oss i och med tilldelningen av uppdraget, säger Oscar Carheden, VD Djurgårdens Färjetrafik AB. Vi driver sedan 2013 SL:s linje 82 mellan Slussen och Djurgården och ser därmed vinsten av det nya uppdraget både som ett erkännande av att vi gör ett bra jobb idag och att vi lämnat ett gediget och genomtänkt anbud på driften av den nya linjen.

Oscar Carheden förklarar vidare att Djurgårdens Färjetrafiks AB:s framgång ligger i partnerskapet mellan Serco och Strömma Turism & Sjöfart AB – där Serco är ett internationellt företag med bred kunskap inom offentlig sektor och trafikupphandlingar och Strömma Turism & Sjöfart AB, förutom sin långa erfarenhet av rederiverksamhet i norra Europa, har lokalkännedom och kunskap om service och att sätta resenärens behov i centrum.

- Vi ser fram emot att erbjuda en pålitlig och högkvalitativ service för våra nya resenärer och pendlare även på linje 84, avslutar Oscar Carheden.

För mer information kontakta:

Oscar Carheden, Vd Djurgårdens färjetrafik AB
    oscar.carheden@stromma.se0708-94 76 00

Om Serco Group Plc.
    Serco är ett internationellt serviceföretag som kombinerar kommersiell know-how med offentlig sektors krav på service. Runt om i världen utvecklar Serco tjänster och hjälper beslutsfattare, skapar innovativa lösningar, integrerar system och framför allt – levererar hög service till allmänheten. Serco erbjuder drift, förvaltning och rådgivning inom en rad olika områden som transport, flyg, försvar, utbildning, miljö och IT. Företaget hjälper stater, myndigheter och företag som söker en pålitlig partner med en gedigen erfarenhet av att tillhandahålla excellent service. Läs mer på
    www.serco.com

Om Strömma Turism & Sjöfart

Strömma Turism & Sjöfart är ett av Nordens största upplevelseföretag med visionen att skapa minnen för livet. Verksamhetens fokus är sightseeingturer, utflykter, nöjen och aktiviteter för turister, lokalt boende och företag. Stromma finns idag i Amsterdam, Utrecht, Berlin, Köpenhamn, Århus, Oslo, Bergen, Ålesund, Geiranger, Stavanger, Stockholm, Göteborg, Malmö and Helsingfors. Strommas varumärken inkluderar kända namn som Göta Kanal Rederiaktiebolag, Paddan Sightseeing, Strömma Kanalbolaget, Canal Tours Copenhagen, Helsinki Sightseeing, Canal Tours Amsterdam, Birka Vikingastaden och Vaxholms Kastell. Läs mer på www.stromma.com.

Stromma is the leading provider of experiences within sightseeing in Northern Europe. Stromma offers experiences that aim to give every single guest lifelong memories. These experiences focus on sightseeing tours, entertainment and activities for tourists, local residents and companies. Stromma has a history dating back to 1809 with a strong tradition of historic and cultural values. Today Stromma operates in 13 destinations; Amsterdam, Utrecht, Berlin, Copenhagen, Århus, Oslo, Bergen, Ålesund, Geiranger, Stavanger, Stockholm, Gothenburg, Malmö and Helsinki. Stromma’s 15 brands include the well-known names Göta Kanal Rederiaktiebolag, Paddan Sightseeing, Strömma Kanalbolaget, Canal Tours Copenhagen, Helsinki Sightseeing, Canal Tours Amsterdam, but also unique experiences like Birka (the Viking City), A’dam Lookout and Vaxholms Kastell. Read more on www.stromma.com.