Den historiska färjan, Djurgården 4, byggd 1897, trafikerar sträckan Slussen-Allmänna gränd under jubileumsdagen dem 12 juni.

Djurgårdsfärjan fyller 125 år

Att åka båt mellan Stockholms stadsdelar har en lång historia. Redan på 1600-talet fanns en form av kollektivtrafik för roddbåtar. Den 12 juni firar vi att SL:s linje 82, Djurgårdsfärjan, fyller 125 år!

Våren 1897 invigdes Stockholmsutställningen på Djurgården och sex nya färjor transporterade besökare till och från utställningen. Det blev starten på Djurgårdsfärjans färjelinje mellan Slussen och Djurgården.

• Jag är väldigt stolt och glad över att vara med och driva en båtlinje som legat stockholmarna och stadens besökare varmt om hjärtat i hela 125 år, säger Oscar Carheden, VD på Djurgårdens Färjetrafik AB som driver trafiken på uppdrag av SL. Djurgårdsfärjan är en viktig del av Stockholms historia och nutid."
  • För att bevara och sprida kunskap om denna unika historiska trafik har vi tillsammans med SL tagit fram en jubileumsfolder som berättar om Djurgårdens historia och om dagens hållbarhetsarbete, berättar Oscar Carheden. Det känns viktigt för Stockholms historia att kunskapen om denna unika och omtyckta färjelinje bevaras och sprids!

Under jubileumsdagen den 12 juni kommer, förutom de ordinarie färjorna, även den pigga 125-åringen Djurgården 4 att trafikera sträckan Slussen och Allmänna gränd på Djurgården. Alla som vill är varmt välkomna ombord på en färd med denna historiska färja. Djurgården 4 kommer att gå ungefär var 20:e minut från Slussen respektive Allmänna gränd. (Observera att Djurgården 4 inte stannar vid Skeppsholmen.) Ordinarie SL-biljett gäller får resan.

Jubileumsfoldern finns att hämta gratis i biljetterminalerna vid Slussen och Allmänna gränd fr om 12 juni och så långt lagret räcker.

För frågor Oscar Carheden, VD Djurgårdens Färjetrafik AB, tel 070-894 76 00 eller oscar.carheden@stromma.se

Strömma Turism & Sjöfart AB och Serco Ltd driver Djurgårdsfärjorna i Stockholm på uppdrag av SL. Trafiken bedrivs av det samägda företaget Djurgårdens Färjetrafik AB.

Stromma is the leading provider of experiences within sightseeing in Northern Europe. Stromma offers experiences that aim to give every single guest lifelong memories. These experiences focus on sightseeing tours, entertainment and activities for tourists, local residents and companies. Stromma has a history dating back to 1809 with a strong tradition of historic and cultural values. Today Stromma operates in 13 destinations; Amsterdam, Utrecht, Berlin, Copenhagen, Århus, Oslo, Bergen, Ålesund, Geiranger, Stavanger, Stockholm, Gothenburg, Malmö and Helsinki. Stromma’s 15 brands include the well-known names Göta Kanal Rederiaktiebolag, Paddan Sightseeing, Strömma Kanalbolaget, Canal Tours Copenhagen, Helsinki Sightseeing, Canal Tours Amsterdam, but also unique experiences like Birka (the Viking City), A’dam Lookout and Vaxholms Kastell. Read more on www.stromma.com.