Hotelliggaren på Fjäderholmarna i sommar

Skärgårdsteatern Fjäderholmarna ger i sommar komediernas komedi av Ray Cooney - "Hotelliggaren" i regi och översättning av Sven Melander. I rollerna ser vi bland andra Kim Sulocki, Fredrik Dolk, Sanna Ekman, Andreas Andersson, Anna-Lena Hemström och Hans Wahlgren. Uppsättningen produceras av Dolk Teater och Mediaproduktion i samarbete med Strömma.

Premiär 29/6. Spelperiod 29/6 – 13/8.
Biljettsläpp sker på strömma.se fredag 25/3.

- När jag tänker Fjäderholmarna tänker jag Strindberg och inledningen till Röda Rummet: när berättaren står på Mosebacke och ser ut över inloppet till Stockholm och beskriver vindens resa från ytterskärgård till Slussen. Samma unika känsla finns när man vänder perspektivet och lämnar storstadspulsen med en Strömma båt och beger sig ut i en annan värld till Fjäderholmarnas lilla arkipelag och dess helt unika teater.

Efter sju säsonger på den anrika Fredriksdalsteatern i Helsingborg får jag i sommar möjligheten att förverkliga en dröm sen många år: att själv stå bakom spakarna och tillsammans med Strömma se till att även Stockholm  får ta del av denna unika känsla av skratt , värme och gemenskap  som kännetecknar det bästa med friluftsteater i sommarkvällen.
Säger Fredrik Dolk producent

- När jag blev tillfrågad att regissera Ray Cooneys fars ”Hotelliggaren” blev jag på samma gång oerhört glad och helt skräckslagen.
Glad för förtroendet och full av tillförsikt inför chansen att få pröva mina krafter på en av världens roligaste farser - en fars som jag dessutom själv översatte på 80-talet och som då blev en av alla tiders mest framgångsrika, inte minst tack vare en kanonensemble med Gösta Ekman, Ulf Brunnberg och Birgitta Andersson bland andra. Skräckslagen för att jag aldrig regisserat en helaftonsföreställning förut. Men med hjälp av en positiv, professionell och väldigt begåvad ensemble blev det till en premiär som pressen höjde till skyarna. För ett tag kände jag mig som en farsernas Ingmar Bergman…Och nu ska alltså ”Hotelliggaren” spelas på Fjäderholmarna. Och efter det blir det väl New York…

Att det blev Fjäderholmarna är extra glädjande. Jag har själv spelat med Eva Rydberg på Fredriksdalsteatern i Helsingborg och med Stefan&Krister-gänget på Vallarna i Falkenberg. Och det är något alldeles speciellt med friluftsteater i sommarsverige. Att världens vackraste sommarstad, Stockholm, nu börjar få en liknande tradition är väldigt glädjande. Och mitt lilla bidrag är att lotsa en fantastisk ensemble fram till premiären där de sedan i vackra sommarkvällar ska ljuga och bedra och springa in och ut i olika dörrar allt medan skratten blandas med måsarnas skrik i det unika landskap som kallas Stockholms Skärgård.
Säger Sven Melander regissör

- Vår trafik till Fjäderholmarna utgör en viktig del i vår strävan att skapa möjligheter för härliga skärgårdsupplevelser. Fjäderholmarna med sin närhet till Stockholm är dessutom perfekt för besök över dagen. Ön har ett bra utbud av kultur och restauranger och att fortsättningsvis satsa
på att etablera Skärgårdsteatern som en av landets främsta friluftsteatrar känns naturligt. Stockholms närmaste skärgårdsöar ger teatern dessutom en egenskap som även kännetecknar övriga ledande friluftsteatrar i Sverige, en inramning i kultur- och naturmiljö. Det är med stor glädje vi ser fram emot
det 5:e året i rad med sommarteater på Fjäderholmarna.
Säger Peder Ling partneransvarig Strömma Turism & Sjöfart

För ytterligare information kontakta:

Fredrik Dolk Dolk teater & mediaproduktion
0708 28 44 88      fredrikdolk@telia.com