23 april 2010

Kulturnattsbåtar och Kulturnattsbussar under Kulturnatten

Natten den 24 april händer någonting stort i Stockholm! Stadens kulturliv samlas för att skapa en unik och oförglömlig kväll. Strömma är glada att hjälpa till med båt- och busstransport mellan de olika programpunkterna.

– Eftersom vi ser oss som en del av Stockholms kulturhistoria är vi självklart mycket glada att få vara med och bidra till detta evenemang. Vi kommer att bistå med bussar från Interbus, Ekmanbuss och Open Top samt med båt från Stockholm Sightseeing. Det är riktigt roligt att Kulturnatten nu har nått Stockholm vi hoppas att det blir en stor framgång säger Markus Eriksson, marknadschef för Strömma Turism & Sjöfart.

Tanken är att Stockholm ska knyta an till en tradition av kulturnätter som finns i många städer runtom i världen där museer, teatrar, gallerier, biografer och en mängd andra kulturarrangörer håller öppet hela natten.

På Stockholms första kulturnatt finns det möjlighet att ta del av mer än 300 programpunkter. Hinn med så mycket som möjligt med hjälp av kulturnattsbussarna och kulturnattsbåtarna.

Båtarna och bussarna tar alla med kulturnattskortet gratis till de flesta ställen. Både bussar och båtar utgår från Raoul Wallenbergs torg/Nybroplan.

De första bussarna avgår kl. 18.00 och går sedan var 20:e minut fram till kl. 00.00.

Grön linje: Djurgården/Östermalm
Blå linje: Södermalm
Lila linje: City/Norrmalm

Kulturnattsbåten avgår från Nybroplan enligt nedanstående turlista och med start:

Nybroplan 18.00 Avg.
Sjöhistoriska 18.15
Vasamuseet 18.25
Skeppsholmen 18.30
Allmänna Gränd 18.35
Slottet/GIII 18.45 Avg.
Nybroplan  18.55 Ank.

Därefter varje heltimme från Nybroplan; kl. 19.00, 20.00, 21.00, 22.00, 23.00.

Mer information finns på: http://www.kultur.stockholm.se/default.asp?id=32618

Varumärken som ingår i Strömmakoncernen är: Cinderellabåtarna, City Sightseeing, Copenhagen & Malmö à la carte, Destination Stockholm, Ekman Buss Flexibussitet, EkmanResor, Fjällexpressen, F.O-Resor, Göta Kanal, Hemavan Tärnaby, Interbus, Lindholm Cruise Service, Lindholm Shipping, Nya Älvsborgs Fästning, Open Top Tours, Paddan Sightseeing, Riksgränsen, Rundan, Stockholm Sightseeing, Strömma Kanalbolaget, Svensson Shipping och Vaxholms Kastell.