Premiär för grönare mat på Strömmas fartyg

Pressmeddelande 2008-05-20

Mera ekologisk mat och dryck på fartygsfesterna

Premiär för grönare mat på Strömmas fartyg
Strömma satsar på grön mat. Från årets säsong kan alla som arrangerar fest eller konferens på någon av Strömmas flytande festvåningar välja mer ekologisk mat. Inför säsongen har krögarna utbildats i ekologiskt tänkande och menyerna spetsats med smakliga gröna måltider.

– Initiativet kom från krögarna själva och vi har gjort en härlig djupdykning i
ekologiskt kunnande tillsammans och är nu stolta över vårt nya gröna tänkande, säger Annika Frisch, produktchef för festvåningarna på Strömma.

Strömmas fartyg kryssar runt i skärgården och Mälaren året runt med några av Stockholms mest spännande festlokaler med bedövande vacker utsikt från alla bord. Med över 1 000 fester årligen är det en av landets största festarrangörer. Nu har företaget tillsammans med krögarna på de 29 båtarna i Stockholm gjort en stor satsning på ekologisk mat till säsongens fester ombord.

På menyerna finns bland annat rätter på gös från Hjälmaren, grön sparris från Gotland, närodlat griskött från Råcklunda och rökt Vånölax. Fler av krögarna jobbar också med helt ekologiska basvaror som till exempel mjölk, smör och grädde.
– Initiativet till mer ekologisk mat och dryck på menyerna kom från våra krögare själva. Sedan har vi tillsammans arbetat fram koncept som vi vet funkar på våra unika festvåningar, säger Annika Frisch.

Strömma är en av Sveriges största festarrangörer. Varje år arrangeras omkring 1 200 fester på 29 moderna fartyg och klassiska sekelskiftesbåtar under varumärkena Strömma kanalbolaget, Stockholm Sightseeing och Cinderellabåtarna.

En av föreläsarna i projektet är Maximilian Lundin från Matbruket af Matbrukarna, krogleverantör av ekologiska och närodlade produkter. Maximilian håller även utbildningar i ämnet tillsammans med Restaurang Akademien och har tidigare bland annat drivit Street Restaurang och jobbat på krogar som Gyldene Freden, Le Canard (Oslo) och Franska
Matsalen i Stockholm.

För intervju med Maximilian Lundin eller någon av Strömmas krögare vänligen kontakta Mårten Skånman, se nedan.

För pressbilder, gå in på www.stromma.se välj pressinfo.

För mer information vänligen kontakta:

Annika Frisch, produktchef för festvåningarna på Strömma Kanalbolaget.
Mob: 0708–94 76 63
E-post:annika.frisch@stromma.se

Mårten Skånman, Vår PR-byrå
Mob: 0708-60 90 71