Premiär för OstindiePaddan den 1 juli!

Premiär för OstindiePaddan den 1 juli!

Pressmeddelande 2010-06-29

Premiär för guidad tur med Paddan till Ostindiefararen

Den 1 juli kl 18.00 är det dags för premiärturen med OstindiePaddan. Turister och Göteborgare är varmt välkomna att följa med på en tur genom Göteborg med ett stopp på Ostindiefararen Götheborg. Turen går tor-lör, 1 juli-13 aug 2010.

– Det är jätteroligt att på detta sätt kunna kombinera två populära Göteborgsföreteelser som utvecklar turiststaden Göteborg, säger Fredrik Emme, produktchef för Paddan Sightseeing.

Under resan berättas historier om 1700-talets vedermödor, dagens expeditioner och arbetet med Ostindiefararen Götheborg. Efter halva turen angörs Ostindiefararen där en unik guidad tur av skeppet ges. Därefter fortsätter färden genom Göteborgs hamn och kanaler där historia värvas med nutida berättelser. Den anrika hamnstaden Göteborg skildras parallellt med den moderna sjöfartsstaden i ständig utveckling.

– Vi är både stolta och glada att vi fått till denna unika kombination. Att gå ombord på ”Götheborg” och mötas av en guide i tidstypiska kläder som ger en guidning ombord och även i de utrymmen besökande normalt inte kommer till känns riktigt spännande, berättar Peter Henricson, divisionschef på Strömma.

Paddanbåtarna är en del av Göteborgs turistutbud. Under en tur om 50 minuter får gästerna en rundtur längs vallgravarna och under ett 20 tal broar med den låga bron ”osthyveln”. Turen går även ut i hamninloppet med det ännu livliga hamnverksamheten i kombination med nya och gamla bostäder och expansiva företags- och utbildningsområden.

Turfakta: OstindiePaddan
Period: torsdagar – lördagar 1 juli – 13 augusti
Turens längd: 1,5 timme
Avgångsplats: Kungsportsplatsen vid Avenyn
Bokning: Bokning online på www.paddan.com eller köp biljett vid biljettkiosken vid Kungsportsplatsen.
Pris: SEK 200:-, barnpris 6-11 år SEK 100:-

För mer information vänligen kontakta:

Peter Henricson, divisionschef STRÖMMA Båt & Destination vid Strömma Turism & Sjöfart AB
Tel: 031-609 664 alt. 0708-94 76 33
E-post: peter.henricson@stromma.se

Fredrik Emme, produktchef Paddan Sightseeing
Tel: 0703-403 022
E-post: fredrik.emme@stromma.se

Paddan Sightseeing är ett varumärke inom ramen för STRÖMMA i Göteborg tillsammans med STRÖMMA Skärgårdsbåtar, Göta Kanal och Nya Älvsborgs Fästning. Andra varumärken som ingår i Strömmakoncernen är: Strömma Kanalbolaget, Cinderellabåtarna, Vaxholms Kastell, Birka-Vikingastaden, Stockholm Sightseeing, City Sightseeing, Ekman Buss Flexibussitet, EkmanResor, Fjällexpressen, F.O-Resor, Interbus, Lindholm Cruise Service, Lindholm Shipping, Copenhagen & Malmö à la Carte, Destination Stockholm, Open Top Tours, Rundan, Svensson Shipping, Hemavan Tärnaby och Riksgränsen.

Mer information finns på www.stromma.se