Stockholm Sightseeing laddar för rekordsommar

Fördubbling av antalet passagerare de senaste fem åren:

Stockholm Sightseeing laddar för rekordsommar

Nu startar turistsäsongen och i sommar tror Stockholm Sightseeing på ett rekordår. De senaste fem åren har antalet passagerare fördubblats, och hittills i år märks en passagerarökning på sex procent från 2008.

- Många vill uppleva huvudstadens skönhet från vattnet och det inspirerar till nya spännande turer. Nu har vi både en morgontur där man kan njuta av Stockholm innan staden vaknar och en tur där man kan åka båt till och från de flesta av stans sevärdheter, säger Carina Elgendahl, produktchef på Stockholm Sightseeing.

Stockholm Sightseeing är en av huvudstadens stora turistaktörer och har stadigt ökat antalet passagerare de senaste åren. Tack vare en efterfrågan på vintern går det nu att åka på guidade turer året runt, men det är i maj som den riktiga högsäsongen börjar. Den låg kronkursen och ett osäkert ekonomiskt läge gör att Stockholm Sightseeing tror på en ökning av både utländska och svenska passagerare.

- Jag tror att ännu fler stockholmare kommer att upptäcka hur lätt det är att ta en minisemester i sin egen stad i år. Att åka turen Under Stockholms Broar ger ett nytt perspektiv på staden, och vi har en särskild guidning för barn på storsäljaren Djurgården Runt, säger Carina Elgendahl.

Bolme ny guide i sin egen hemstad
En nyhet för i år är att turen Kungsholmen Runt har en ny guide i skådespelaren Tomas Bolme. Som boende i Stockholm och med anknytning till Kungsholmen har han kunnat bidra med mycket till guidemanuset. Nu är guidningen inspelad och från den 30 maj går de nio dagliga turer Kungsholmen runt där man kan höra Tomas Bolme berätta om sin stad.

Stockholm Sightseeings turer
Under Stockholms Broar - Den kompletta sightseeingturen för dig som vill se hela Stockholm från en ny sida. 9 april - 4 oktober.

Djurgården Runt - En båttur i det gröna med kändisguider. 3 april - 1 november. God Morgon Stockholm - Vacker tur till Fjäderholmarna för morgonpigga. 1 juni - 15 augusti.

Hop-On Hop-Off Båtsightseeing - Sightseeing till Stockholms populäraste sevärdheter. Biljetten gäller 24 timmar, gratis entré till Gröna Lund, rabatt i Skansenbutiken och på inträdet till Kungliga slottet och Aquaria Vattenmuseum ingår. 1 maj - 13 september

Skärgårdsracet - Fartfylld tur bland Stockholms öar och skär. 22 juni - den 30 augusti.

Kungsholmen Runt - En sightseeingtur i Stockholms historia. Ny guide: Tomas Bolme. 30 maj - 30 augusti.

Mer information om avgångar och priser, samt broschyr finns på www.stockholmsightseeing.com

För mer information, kontakta gärna:

Carina Elgendahl, produktchef Stockholm Sightseeing, 070 301 62 50, carina.elgendahl@stromma.se

Linda Kardell, pressinformation Vår pr-byrå, 08 660 02 12, 073 994 51 08 linda.kardell@varprbyra.se

Stockholm Sightseeing arrangerar sightseeingturer med båt i Stockholm och ingår i Strömma Turism & Sjöfart AB, ett snabbväxande rese-och turismföretag som främst fokuserar på upplevelser av olika slag. I Strömmagruppen ingår: Utflykter: Strömma Kanalbolaget, Cinderellabåtarna, Stockholm Sightseeing, City Sightseeing, Open Top Tours, Ekman Buss Flexibussitet, Interbus, Börjessons, Paddanbåtarna, Fjällexpressen Destinationer: Hemavan/Tärnaby, Riksgränsen, Vaxholms Kastell, Nya Älvsborgs Fästning, Göta Kanal Rederiet, Birka. Turoperatörer: FO-Ekman, SeaScape Tours, Nya Destination Stockholm, Lindholm Cruise Service, Stockholm á la Carte, Copenhagen á la Carte. Shipping: Lindholm Shipping, Svensson Shipping

www.stromma.se