Strömma Fjäll stöttar skolan och skidklubben – främjar framtidens skidåkning

Skidsäsongen i Sverige är nu igång och inom kort även tävlingssäsongen för alla barn och ungdomar som tränar och tävlar inom den alpina sporten. Strömma Fjäll och Aktivitet AB har sedan några år tillbaka stöttat skolan i kommunen samt den framgångsrika skidklubben Tärna IK Fjällvinden med ca. 200 000 kr i snitt per år.

- Vi verkar i en bygd med starka skidtraditioner som fostrat många duktiga alpina åkare och därför känns det extra viktigt att främja den alpina skidåkningen och stötta skidungdomarna i området, säger Thomas Ringbrant, platschef i Hemavan Tärnaby.

Stöttar skolan
Strömma Fjäll ger stöd till skolan i området, för att ge barn och ungdomar möjlighet att åka skidor.

- I och med skolornas minskade resurser från kommunen, finns en risk att många barn och ungdomar i dag inte får möjlighet att prova på alpina sporter på sina gymnastiklektioner, säger Johan Moberg, Marknadschef på Strömma Fjäll.

- Vi vill främja det som ligger oss närmast och hjälpa skolan på det sätt vi kan. Därför ger vi skolbarnen möjlighet att låna utrustning gratis på Tärnaby Skishop, under skolans lärarledda lektioner då de har alpin skidåkning på schemat. Under dessa lektioner kommer vi i vinter också hjälpa till med ett antal fria skidpass (liftkort), fortsätter Johan.

- Det är också viktigt för den långsiktiga tillväxten för skidåkningen att alla barn och ungdomar får chansen att åka slalom eller snowboard under skoltiden, avslutar Johan.

Skolan i området ser mycket positivt på stöttningen från Strömma Fjäll.
- Det känns som en tidig julklapp säger Christina Fredriksson, rektor vid Skytteanska skolan. Vi är väldigt glada att Strömma Fjäll stöttar skolan och bygdens ungdomar då det finns många som annars inte skulle ha möjlighet att testa de alpina sporterna.

För mer information kontakta:
Thomas Ringbrant, Platschef Hemavan Tärnaby
E-post: thomas.ringbrant@stromma.se