Strömma och Serco lämnar gemensamt anbud om skärgårdstrafiken i Stockholm

Strömma och Serco lämnar gemensamt anbud om skärgårdstrafiken i Stockholm

Strömma Turism & Sjöfart och engelska Serco Group har tecknat ett samarbetsavtal och kommer att lämna ett gemensamt anbud om skärgårdstrafiken i Stockholm. De två företagen bildar ett gemensamt bolag som kommer att lämna anbud och även driva verksamheten efter en lyckad upphandling.

– Med en kombination av Strömmas kompetens att distribuera och utveckla tjänster inom turism i Norden och Sercos expertis att leverera offentliga tjänster för stater runt om i världen, tror vi att vi kan presentera ett vinnande koncept för Stockholms Läns Landsting och de boende i skärgården, säger Jan Larsén, VD för Strömma Turism & Sjöfart.

Den landstingsägda skärgårdstrafiken i Stockholm som är under offentlig upphandling omfattar Waxholmsbolaget och Djurgårdsfärjorna. Anbud skall lämnas senast den 4 mars 2013.

– Serco har en lång och bred erfarenhet inom transporttjänster för offentliga kunder. Vi har erfarenhet av att driva tåg, tunnelbanor och färjor i ett antal länder och vi erbjuder hög kvalitet samt innovativa och kostnadseffektiva tjänster, säger Richard Williams, VD för Serco Local Direct and Transport.

Strömma Turism & Sjöfart är ett av Skandinaviens största upplevelseföretag med fokus på rundturer med båt och buss samt aktiviteter i fjällen. Visionen är att skapa upplevelser som ger minnen för livet. Verksamheten bedrivs främst i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingfors, Köpenhamn och Oslo under kända varumärken som bland andra Strömma Kanalbolaget, Vaxholms Kastell, Paddanbåtarna, Göta Kanalrederiet, Open Top Tours, Canal Tours, Vikingbus och Helsinki Expert.

Serco är ett internationellt serviceföretag som är listat på London Stock Exchange som ett av de 100 största. Serco kombinerar kommersiell know-how med offentlig sektors krav på service. Runt om i världen utvecklar Serco tjänster och hjälper beslutsfattare, skapar innovativa lösningar, integrerar system och framför allt – levererar hög service till allmänheten. Serco erbjuder drift, förvaltning och rådgivning inom en rad olika områden som transport, flyg, försvar, utbildning, miljö och IT. Företaget hjälper stater, myndigheter och företag som söker en pålitlig partner med en gedigen erfarenhet av att tillhandahålla excellent service.

För mer information angående Strömma, kontakta:
Jan Larsén, VD Strömma Turism & Sjöfart AB, 0708-94 76 34.

För mer information angående Serco, kontakta:
Joakim Kellner, Geelmuyden.Kiese, 0736-25 11 37.