Strömma Turism & Sjöfart expanderar till Norge

Strömma Turism & Sjöfart expanderar till Norge

Med köpet av norska Open Top Sightseeing tar sig Strömmagruppen nu in på den norska marknaden. Redan i år kommer verksamheten att sprida sig till fler städer. Trondheim är först på listan, men även andra städer finns med i planerna.

Strömma Turism & Sjöfart AB har förvärvat majoriteten i Open Top Sightseeing Norway AS. Tidigare huvudägaren Vår Grytbakk är kvar som delägare och arbetar vidare i verksamheten. Open Top Sightseeing AS startade för två år sedan under namnet Oslo Tours AS med sightseeingrundturer med buss enligt det internationella konceptet Hop-on Hop-off.

Etableringen i Oslo har varit framgångsrik och med Strömmas kraft kommer verksamheten redan under 2012 att expandera till Trondheim och etableringar planeras även i andra norska städer. Under 2012 kommer verksamheten att omfatta runt tio bussar och beräknas omsätta 12 miljoner norska kronor.

– Med Strömma som partner får vi styrka att arbeta vidare inom sightseeing i Norge och kan höja kvaliteten på upplevelserna som erbjuds våra gäster. Vi kommer främst att fokusera på den expanderande kryssningsmarknaden, där vi ser möjligheter att växa de närmaste åren, säger Vår Grytbakk, delägare och VD för Open Top Sightseeing Norway AS.

Strömma Turism & Sjöfart har nu etablerat sig i samtliga nordiska storstäder. I fjol förvärvades Canal Tours och Vikingbus i Köpenhamn och i början av året köptes Helsinki Expert OY i Helsingfors där man sedan tidigare även äger Strömma Helsinki. I Sverige finns båt- och bussverksamhet i Stockholm, Göteborg och Malmö.

– Vi finns nu i hela Norden med vårt varumärke Open Top Sightseeing och kan därmed erbjuda våra internationella kunder en kvalitetsupplevelse oavsett vilket nordiskt land de besöker. Genom våra välutvecklade distributionskanaler får besökarna möjlighet att snabbt och enkelt boka sina upplevelser inom hela Strömmagruppen, säger Jan Larsén, VD för Strömma Turism & Sjöfart AB.

För ytterligare information, kontakta:

Jan Larsén, VD Strömma Turism & Sjöfart AB, telefon +46 (0)708-94 76 34
Vår Grytbakk, VD Open Top Sightseeing Norway AS, telefon +47 481 78 888