Strömma utökar sitt publika engagemang på Birka

Strömma utökar sitt publika engagemang på Birka

Strömma Turism & Sjöfart (Strömma) och Riksantikvarieämbetet har idag tecknat avtal om att Strömma hyr Ångholmen med samtliga byggnader under en period av fem år. Strömma har under många år varit verksamma med båtturer till Birka från ett antal mälardestinationer, samt från centrala Stockholm. Företaget har även drivit restaurang och servering på ön, ansvarat för guide- och visningsverksamheten, samt även tagit del av besöksmålets utveckling. – Vi är stolta och glada för att vi fått förtroendet att utveckla ett av Sveriges världsarv och det viktigaste vikingatida besöksmålet i landet. Detta är ett unikt exempel på samarbete mellan näringslivet och den offentliga kultursektorn, fortsätter Jan Larsén, VD Strömma. – Det är en stor utmaning och ett stort ansvar vi tagit på oss genom detta avtal, med att hålla hög kvalitet i allt vi gör och vill göra i framtiden på Birka. Vi har höga ambitioner med vårt åtagande och det är mycket som skall vara på plats tills vi öppnar den 1 maj, säger Peter Henricson, divisionschef på Strömma. Birka – Vikingastaden Birka är ett av UNESCO:s 14 världsarv i Sverige. Riksantikvarieämbetet och Naturvårdsverket har regeringens uppdrag att ansvara för världsarven och att dessa håller vad Sverige lovat i och med undertecknandet av UNESCO:s världsarvskonvention. Strömma har trafikerat Birka sedan slutet av 1970-talet, ursprungligen med ångfartyget Björkfjärden och har varit en aktiv part i de senaste årens utveckling av Birka som utflyktsmål. Ett antal publika arkeologiska utgrävningar som utförts av Stockholms Universitet, under ledning av Lena Holmquist Olausson, har delvis finansierats av Strömma. Under de senaste åren har det publika engagemanget skett inom ramen för de rekonstruktioner av boningshus och smedja som uppförts på Ångholmen. Husen och dess byggnation är en del av ett högskoleprojekt. Rekonstruktionerna byggs av studenter i en kurs i vikingatida byggnadsteknik, som ges vid Högskolan på Gotland. Aldrig tidigare har det, tack vare utställningsverksamheten i museet, de tidstypiskt klädda guiderna och rekonstruktionerna med hantverkare, visats så väl hur man levde på Birka. Fakta Birka Under 2007 hade Birka totalt ca 48.000 besökare, under en säsong som sträcker sig från 1 maj till 9 september. Båtförbindelse finns från Rastaholm, Strängnäs, Södertälje, Härjarö, Adelsö/ Hovgården och Stockholm. Besökarna är främst svenskar, men hela 30% kommer dock från utlandet. Majoriteten av de utländska besökarna kommer från Tyskland, England, USA och Italien. För mer information: Jan Larsén, VD Strömma Turism & Sjöfart AB, 08-587 140 70 Peter Henricson, chef Stockholmsdivisionen vid Strömma Turism & Sjöfart AB 08-587 140 59, 0708-94 76 33, 08-587 140 70. peter.henricson@stromma.se Strömma Turism & Sjöfart AB är ett snabbväxande rese- och turismföretag, som främst fokuserar på upplevelser av olika slag. I STRÖMMAGRUPPEN ingår - Utflykter: Strömma Kanalbolaget, Cinderellabåtarna, Stockholm Sightseeing, City Sightseeing, Open Top tours, Ekmanbuss Flexibussitet, Interbus, Börjessons, Paddanbåtarna, Fjällexpressen. Destinationer: Hemavan/Tärnaby, Riksgränsen, Vaxholms Kastell, Nya Älvsborgs Fästning, Göta Kanal Rederiet, Birka. Turoperatörer: FO-Ekman, SeaScape Tours, Nya Destination Stockholm, Lindholm Cruise Service, Stockholm à la Carte, Copenhagen à la Carte. Shipping: Lindholm Shipping, Svensson Shipping. Mer information: www.stromma.se