Strömmas skärgårdsturer är en av Sveriges bästa upplevelser

Strömmas skärgårdsturer är en av Sveriges bästa upplevelser

Strömma Kanalbolaget erbjuder en av Sveriges bästa upplevelser, enligt de norska, finska, danska, tyska, holländska, brittiska, amerikanska och ryska researrangörerna. Det är Strömma Kanalbolagets skärgårdsturer som är nominerade, med populära upplevelser som Lilla skärgårdsturen och Tusen öars kryssning som storfavoriter hos besökarna.

– Det är jättekul att vår satsning på fördjupade upplevelser, guidning ombord och även i land har fungerat. Vi väljer ju ut de bästa destinationerna och vackraste färdvägarna i skärgården och serverar dem som på silverfat, säger Magnus Krantz, programchef på Strömma Kanalbolaget.

Turismen i Sverige ökar stadigt, och under 2011 omsatte den 264 miljarder kronor, vilket blev rekord. De utländska besöken stod för den största delen av ökningen. Strömma Kanalbolagets skärgårdsupplevelser stämmer väl överens med de utländska besökarnas vilja att komma nära vår unika natur, kultur, design och historia.

– Vår flotta är gammal men i fantastiskt skick, vi har tre fartyg som fyller 100 år i år och flera av dem är K-märkta. Vi har gjort stora investeringar i fartygens restauranger de senaste åren. Kombinationen god mat och skärgårdsutsikt är både en minnesvärd upplevelse men ger samtidigt en tidsoptimering när besökaren inte har så många timmar att spendera i Stockholm, säger Peter Henricson, affärsområdeschef på Strömma Turism & Sjöfart.

– Dessutom har vi kommit långt med att paketera våra skärgårdsturer med andra attraktiva erbjudanden och kan därmed erbjuda ett brett upplevelseutbud i vår internetbutik, fortsätter Peter Henricson.

På Svenska Turistgalan den 18 oktober avgörs vem som vinner utmärkelsen ”Den bästa upplevelsen i Sverige”. Det internationella priset TRIP Global Award delas ut av Rese- och Turistnäringen i Sverige och senast 2010 vann Strömma priset med sina Göta Kanal-upplevelser.

För ytterligare information, kontakta:

Peter Henricson, Affärsområdeschef Strömma Båt & Destination, 0708-957 633
Magnus Krantz, Programchef Strömma Båt & Destination, 0708-947 636