Strömmas skärgårdsturer är Sveriges bästa upplevelse

Strömmas skärgårdsturer är Sveriges bästa upplevelse

Strömma Kanalbolaget erbjuder den bästa upplevelsen i Sverige. Det tyckte svenska folket när de röstade fram Strömmas skärgårdsturer som vinnare till priset ”Sveriges bästa upplevelse” på Svenska Turistgalan igår.

För sjätte året i rad delades priset TRIP Global Award ut i kategorin ”Sveriges bästa upplevelse” på Svenska Turistgalan. Förutom Strömma var sju andra upplevelser nominerade - Vasamuseet, Skansen, ABBA-museet, Säfsen Resort, STF Aurora Skystation, Astrid Lindgrens Värld och Ishotellet.

Konkurrensen om priset var hård. Med bara 24 röster mer än ABBA-museet valde svenska folket Strömma Kanalbolagets skärgårdsturer som bästa upplevelse i Sverige.Totalt röstade närmare 16 000 personer på Aftonbladets hemsida. Priset instiftades av Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS) och priset för svenskarnas röst delades ut i samarbete med Aftonbladet Resa.

-  Vi är både förvånade och stolta. De upplevelser vi konkurrerade mot var alla värdiga vinnare, så det känns extra roligt att bli utvald bland motståndare som dessa, säger en glad Peter Henricson efter prisutdelningen.

De åtta kandidaterna till priset nominerades av ett 30-tal researrangörer från åtta av Sveriges viktigaste utlandsmarknader. Därefter hade Aftonbladets läsare möjlighet att rösta fram vilken av dessa åtta kandidater som de tyckte var den bästa. Det var första gången som svenska folket själv fick möjlighet att påverka, så Strömma går till historien som den första vinnaren någonsin av priset.

- Vi har lagt ner hårt arbete och stort engagemang för att göra skärgården tillgänglig för besökarna. Det som gör Strömma unika är att vi med våra historiska skärgårdsfartyg har lyckats kombinera kultur, historia, nöje, god mat och vacker natur och det tror jag är precis vad våra besökare vill ha, säger Peter Henricson.

Njut av skärgården året runt

Strömma erbjuder skärgårdsturer i både Stockholms och Göteborgs skärgård hela året runt. Om sommaren kan man åka på middagskryssningar eller följa med på guidade båtturer till såväl inre som mellersta och yttre skärgården.

Under vintern kan man följa med isbrytaren Angantyr på en tur genom vinterskärgården och njuta av varm punsch och ärtsoppa under varma fällar eller njuta av traditionella svenska julsmaker på en julbordskryssning.

Läs mer på www.stromma.se

Peter Henricson, Affärsområdeschef Strömma Sverige