Säsongsanställd vid Strommas båtar vid Nybroviken

Stromma rekryterar 800 personer till turistsäsongen

Stromma har ännu inte märkt av någon lågkonjunktur, utan bokningarna är tvärtom högre än i fjol. Inför den kommande säsongen rekryterar nu Stromma runt 800 personer. Det är allt ifrån guider och kökspersonal, till busschaufförer och befälhavare på båtar.

- Vi ser ett oväntat högt bokningstryck i våra verksamheter. Jämfört med förra året är det 15 – 20 procent högre försäljning. De svårare ekonomiska tiderna verkar inte ha fått svenskarna att dra ner på upplevelsekontot, säger Peter Henricson som är Sverigechef på Stromma.

Rekryteringsbehov Stockholm - 650 personer

• Skärgårdsbåtarna: Guider, biljettförsäljare, däcksmän, befälhavare, köks- och serveringspersonal.
    • Stockholm Sightseeing: Fartygspersonal
    • Hop on Hop off-bussarna: Busschaufförer
    • Övriga verksamheter: Aktivitetspersonal, restaurangpersonal

Rekryteringsbehov Göteborg – 150 personer

• Göta kanalbåtarna: Befälhavare, styrmän, matroser och däcksmän. Samt kockar, kallskänkor hovmästare och serveringspersonal.
    • Paddanbåtarna:Befälhavare, däcksmän, biljettförsäljare och guider.
    • Skärgårdsbåtarna: Fartygspersonal, kockar, hovmästare och serveringspersonal.

För mer information:

Peter Henricson, Sverigechef Stromma, mobil: 0708 94 76 33

Stromma is the leading provider of experiences within sightseeing in Northern Europe. Stromma offers experiences that aim to give every single guest lifelong memories. These experiences focus on sightseeing tours, entertainment and activities for tourists, local residents and companies. Stromma has a history dating back to 1809 with a strong tradition of historic and cultural values. Today Stromma operates in 13 destinations; Amsterdam, Utrecht, Berlin, Copenhagen, Århus, Oslo, Bergen, Ålesund, Geiranger, Stavanger, Stockholm, Gothenburg, Malmö and Helsinki. Stromma’s 15 brands include the well-known names Göta Kanal Rederiaktiebolag, Paddan Sightseeing, Strömma Kanalbolaget, Canal Tours Copenhagen, Helsinki Sightseeing, Canal Tours Amsterdam, but also unique experiences like Birka (the Viking City), A’dam Lookout and Vaxholms Kastell. Read more on www.stromma.com.