Succé för stöttningen av skolan i Tärnaby

Succé för stöttningen av skolan i Tärnaby

Strömma Fjäll & Aktivitet stöttar Skytteanska skolan i Tärnaby med utrustning och skidpass (liftkort) som barnen får låna gratis under skolans lärarledda lektioner. Dessutom anordnas skidskola för skolans 5-7 åringar med skidlärare från Strömma vid 15 tillfällen i vinter, i samarbete med Tärna IK Fjällvinden.

Detta har blivit en succé och 37 barn, vilket är nästan alla barn på skolan i åldern 5-7 år, deltar i skidskolan. - Vi är väldigt glada att kunna hjälpa skolan med detta så att barnen får möjlighet att prova på de alpina sporterna och lära sig åka skidor, säger Thomas Ringbrant, platschef i Hemavan Tärnaby. Extra roligt är det förstås att så många vill delta, det bådar gott för framtidens skidåkare från bygden. - Vi har också märkt att barnen som åker skidor på idrotten även i större utsträckning vill ut i backen på fritiden, och då får med sig föräldrarna och syskon, vilket givetvis är ytterligare en positiv effekt, avslutar Thomas.

- Från skolans sida är vi naturligtvis väldigt tacksamma för det här stödet från Strömma, säger Christina Fredriksson, rektor vid Skytteanska skolan. Tärnaby har en stark alpin tradition, och utförsåkning är en given aktivitet under idrottslektionerna. Men utan Strömmas hjälp hade vi inte haft möjlighet att ha skidåkning på schemat i den utsträckning vi kan nu, berättar Christina.

Vid skidskoletillfällena, som Tärna IK Fjällvinden är initiativtagare till, är också Tärna Fjällbuss och skolpersonal med och hjälper till, förutom Strömma Fjäll & Aktivitet.

För mer information kontakta:
Thomas Ringbrant, Platschef Hemavan Tärnaby
E-post: thomas.ringbrant@stromma.se