Juni 2010

Ta båten till Sigtuna och Skokloster i sommar

Den 3 juli är det premiär för Strömma Kanalbolagets båttur från Stockholm till Sigtuna och Skokloster. Turen går längsmed den vackra Kungsleden, kantad av både slott och herrgårdar. Såväl turister som Stockholmare är välkomna ombord på denna tur som redan 1820 gick med ångbåt från Stockholm via Drottningholm, Rosersberg, Sigtuna och Skokloster ända till Uppsala.

– Vi har hämtat hem en båt från Göteborg som tidigare faktiskt hette Skokloster men idag är omdöpt till Evert Taube. Hon är helt perfekt eftersom hon har ett stort soldäck och är snabb så vi hinner med både Sigtuna och Skokloster. Omgivningarna är fantastiska och gör båtresan till ett sant nöje, berättar Magnus Krantz, produktansvarig på Strömma Kanalbolaget.

I Sigtuna väntar stadsvandringar och chansen att strosa på egen hand bland caféer och prunkande gränder. Båtbiljetten ger rabatter i flertalet butiker samt fri entré till Sigtuna museum där spåren av Sigtunas tusenåriga historia kan ses.

– Det är alltid många som frågar efter båtturer mellan Stockholm, Sigtuna och Skokloster. I sommar kan vi äntligen uppfylla de önskemålen vilket känns jätteroligt, säger Camilla Zedendahl, vd för Sigtuna Turism.

Väljer man att kliva av i Skokloster kan man ta en guidad tur på Slottet genom vackra rum och salar med praktfulla möbler från olika tidsepoker, imponerande konsthantverk, spännande måleri och en stor rustkammare.

– Det är en vidunderlig vy när man vattenvägen skymtar det vita magnifika slottet, som nyligen valdes till Sveriges vackraste slott säger museichef Ann Kristin Carlström. Nytt för i år är att man även kan besöka den stora paradvåningen på egen hand. Och missa inte områdena kring slottet, inte minst klosterkyrkan från 1200-talet är väl värd ett besök.

Varumärken som ingår i Strömmakoncernen är: Cinderellabåtarna, City Sightseeing, Copenhagen & Malmö à la carte, Destination Stockholm, Ekman Buss Flexibussitet, EkmanResor, Fjällexpressen, F.O-Resor, Göta Kanal, Hemavan Tärnaby, Interbus, Lindholm Cruise Service, Lindholm Shipping, Nya Älvsborgs Fästning, Open Top Tours, Paddan Sightseeing, Riksgränsen, Rundan, Stockholm Sightseeing, Strömma Kanalbolaget, Svensson Shipping och Vaxholms Kastell.