Tärnaby öppnar imorgon – kan det vara svenskt rekord?

Tärnaby öppnar imorgon – kan det vara svenskt rekord?

Drygt en vecka tidigare än utlovat öppnar Tärnaby! Skidpremiären blir redan nu på fredag, 16 oktober kl 12.00 - 16.00. Ingemarliften har sedan öppet hela helgen mellan 09.00 och 16.00.

Därmed kan skidorten vara en av orterna som i år slår svenskt rekord i tidig liftöppning.

- Vi är nästan alltid först med att öppna våra backar, men i år måste det ju vara svenskt rekord! Det är en kombination av perfekt genomförd snöläggning och bra väderhållanden men framför allt är det tack vare vår personals långa erfarenhet av snöläggning i marginaltemperaturer, som Tärnaby kan öppna rekordtidigt säger Thomas Ringbrant, platschef.

- Vi har producerat mycket snö i Ingemarbacken som är lång och bred. Vi kan därför erbjuda en backe som har fullängd och fullbredd, vilket är ytterst ovanligt denna tid på året. Ingemarbacken är 700 m lång och över 100 m bred, fallhöjd 165 m, fortsätter platschefen.

Helgens öppning i Tärnaby blir en bonushelg, lördagen därpå öppnar även Centrumliften i Hemavan. Årets vintersäsong sträcker sig därmed från 16 oktober ända till 2 maj.

- Vi är oerhört glada att vi kan erbjuda svenska skidentusiaster och världens skidlandslag bra backar så här tidigt på året. Personligen tror jag att vi kommer få se en hel del glada skidåkare i liften redan till helgen, säger Pelle Lindberg, VD Strömma Fjäll.

Pressbilder finns för nedladdning på www.hemavantarnaby.nu

För mer information kontakta:

Thomas Ringbrant, platschef i Hemavan Tärnaby, 070392 36 62, thomas.ringbrant@stromma.se

Pelle Lindberg, vd Strömma Fjäll & Aktivitet, 070 694 40 20, pelle.lindberg@stromma.se

Johan Moberg, marknadschef Strömma Fjäll & Aktivitet, 070 312 75 64, johan.moberg@stromma.se

Strömma Fjäll & Aktivitet AB omfattar fjällanläggningarna i Hemavan, Tärnaby och Riksgränsen. Bolagets verksamhet omfattar driften av liftar, pister och långfärdsspår, evenemang ute och inne samt verksamhet på hotell och restauranger. År 2008 omsatte bolaget 107 miljoner kronor och under året tog Hemavan, Tärnaby och Riksgränsen emot 250 000 gäster. Strömma Fjäll & Aktivitet ingår i koncernen Strömma Turism och Sjöfart AB. Mer information finns på www.hemavantarnaby.nu, www.riksgransen.nu,www.stromma.se.