Upplevelsekortet Stockholm Pass drivs vidare av Leisure Pass Group och blir mer digitalt

Europas äldsta upplevelsekort Stockholm Pass har framgångsrikt drivits av Stromma under många år. Nu väljer Stromma att ta nästa steg i kortets historia och överlåter verksamheten till Leisure Pass Group (LPG), världens största citypass företag.

Stockholm Pass är ett upplevelsekort som garanterar besökare fritt inträde till över 60 attraktioner, museum och sightseeingturer i Stockholm. Stockholm Pass är världens äldsta upplevelsekort, som skapades 1981 som en del av ett projekt med dåvarande Stockholm Information Service och företag inom turistnäringen för att marknadsföra och sälja Stockholm.

Stromma började tidigt samarbeta med Leisure Pass Group och har använt deras system sedan 2003. Från 2016 utökades samarbetet till att även gälla marknadsföring och försäljning online, med framgångsrikt resultat. LPG förvärvarar nu Stockholm Pass och kommer därmed vara det bolag som äger och driver kortet. LPG verkar idag i mer än 35 städer och säljer varje år över 3 miljoner kort med över 16 miljoner attraktionsbesök.

- "Leisure Pass Group kommer att vara en viktig strategisk partner till Stromma även i framtiden. Vårt nya partnerskap ska se till att utnyttja varandras styrkor och se till att vi skapar de bästa förutsättningarna för ett ännu starkare citypass i Stockholm som ger alla oss aktörer på destinationen en stark marknadsförings- och distributionskanal för att synas och nå turisten", säger Patric Sjöberg, CEO Stromma Group.

Leisure Pass Group kommer att utveckla produkten till en helt digital lösning genom att inkludera Stockholm Pass i sin ”Go City kort familj” som bygger på en app-baserad teknik. Turisterna får därmed en ännu enklare och smidigare produkt som möter den växande efterfrågan på mobila lösningar.

-"Vi är mycket glada över att inkludera Stockholm Pass i vår familj av Go City kort. Vårt mål är att bygga på en redan stark produkt, som inkluderar de bästa attraktionerna, turerna och aktiviteterna i staden, genom att förbättra kundupplevelsen ytterligare genom Go City-mobilapp. Vi ser också fram emot att fortsätta vårt partnerskap med Stromma, både i Stockholm och andra europeiska städer", säger Jon Owen, CEO Leisure Pass Group.

Om Leisure Pass Group
Leisure Pass Group (LPG) är det största upplevelsekortföretaget i världen och driver idag verksamhet i över 35 destinationer på 5 kontinenter. Deras upplevelsekort möjliggör destinationens besökare att uppleva topattraktioner, aktiviteter och sightseeing turer samtidigt som de både sparar tid och pengar. 2019 såldes över 3 miljoner pass med över 16 miljoner besökare. Med egen teknik som hjärta i verksamheten utvecklar LPG upplevelsekort för att underlätta att vara turist i en stad.

Go City
Go City korten ägs av Leisure Pass Group och är det populäraste upplevelsekortet i USA. Kortet finns idag i mer än 25 städer i världen. Korten är helt digitala och möjliggör en smidig kontaktlös hantering från köp till inträde på en attraktion där kortet skannas direkt i telefonen.

För ytterligare information:

CEO Stromma Group
Telefon: +46 (0)8-1200 4104
E-mail: patric.sjoberg@stromma.se

COO Stromma Sverige
Telefon: +46 (0)8-1200 4206
E-mail: peter.henricson@stromma.se

Stromma is the leading provider of experiences within sightseeing in Northern Europe. Stromma offers experiences that aim to give every single guest lifelong memories. These experiences focus on sightseeing tours, entertainment and activities for tourists, local residents and companies. Stromma has a history dating back to 1809 with a strong tradition of historic and cultural values. Today Stromma operates in 15 destinations; Amsterdam, Utrecht, Berlin, Copenhagen, Århus, Oslo, Bergen, Ålesund, Geiranger, Stavanger, Stockholm, Gothenburg, Malmö and Helsinki. Stromma’s 15 brands include the well-known names Göta Kanal Rederiaktiebolag, Paddan Sightseeing, Strömma Kanalbolaget, Canal Tours Copenhagen, Helsinki Sightseeing, Canal Tours Amsterdam, but also unique experiences like Birka (the Viking City) and Vaxholms Kastell. Read more on www.stromma.com.