Världens äldsta kryssningsfartyg fyller 150 år - firas med 1800-talsmeny signerad Richard Tellström

Sedan 1874 har världens äldsta registrerade kryssningsfartyg, M/S Juno, färdats längs med Göta kanal. Under årens lopp har fartyget blivit en klassisk symbol för Sveriges rika ångbåtshistoria och är nästintill ett flytande museiföremål idag. I år fyller hon 150 år och det ska firas i måltidens tecken i samarbete med mathistorikern Richard Tellström.

Göta kanal är ett av Sveriges populäraste turistmål med över tre miljoner besökare varje år. En av kanalens alla kryssare, som årligen lockar många svenska och utländska turister, är fartyget M/S Juno – som i år firar 150 år. Fartyget blev kulturminnesmärkt 2004 och är idag ett nästintill flytande museiföremål, som har samlat på sig många spännande historier och intressanta passagerare genom åren.

– Att fira Junos 150-årsjubileum är en speciell händelse för oss, då vi förvaltat detta kulturarv sedan 2001 och är stolta över vårt arbete med att bevara Junos skönhet och själ. Idag kastar vi loss och inleder säsongens klassiska tur mellan Göteborg och Stockholm, en njutningsfull tidsresa genom Sveriges historia som lockar passagerare från världens alla hörn, säger Peter Henricson, Sverigechef på Stromma som äger Rederi AB Göta Kanal.

För att uppmärksamma jubileet har Strömma krokat arm med mathistorikern Richard Tellström och dykt ner i 150 år gamla menyer, med rätter som sagosoppa, surstek, kastanjepuré och kabeljopudding. Nu har man tillsammans tagit fram en moderniserad jubileumsmeny i sann 1800-talsanda, som kommer att avnjutas under ett pressevent när årets premiärtur når Stockholm den 17 maj. Delar av den framtagna menyn kommer även att serveras i Junos restaurang under årets säsong.

– Göta kanal hade stor betydelse på 1800-talet då ångbåtstrafiken plötsligt kunde transportera varor och kunskap enklare, vilket bland annat förändrade den svenska matkulturen. Att uppmärksamma Junos jubileum genom historiska menyer ger oss en möjlighet att återuppleva denna del av vår historia, som ligger till grund för vad vi äter idag, säger Richard Tellström, mathistoriker och docent i måltidsvetenskap.

Premiärturen av den klassiska kanalresan med M/S Juno går av stapeln den 14 maj från Göteborg till Stockholm och kommer att vara igång hela sommaren till och med 27 augusti.

Om M/S Juno
M/S Juno är världens äldsta registrerade fartyg med övernattningsmöjligheter. Hon byggdes i Motala Werkstad redan 1874 och har genom åren renoverats varsamt för att behålla den rätta atmosfären ombord och de flesta detaljer osar fortfarande 1800-tal. Från början var tanken att kalla M/S Juno för "Darwin" efter den engelske naturforskaren. Dock satte sig vissa av aktieägarna på tvären, och man enades i stället om namnet Juno. Namnet hämtades från den romerska mytologins gudinna, som är moderskapets och äktenskapets beskyddarinna. I analogi med detta fick fortsättningsvis många båtar gudanamn.

Om den Klassiska kanalresan
Den klassiska resrutten mellan Göteborg och Stockholm har upprätthållits sedan rederiet grundades 1869. Under den fyra dagar långa kryssningen passeras två akvedukter och 66 slussar på vägen från Göteborg till Stockholm. Resenärerna ombord får chansen att njuta av lugnet och goda måltider när de sakta glider genom Sveriges vackra natur. Några historiska höjdpunkter längs resan:

• Kanalmuseet i Trollhättan och den imponerande slusstrappan – Museet och slusstrappan, med en fallhöjd på 32 meter, belyser industrihistoria och tekniska framsteg i Sverige under 1800-talet.
  • Sveriges minsta färja, Lina, i Töreboda – illustrerar den lokala transportens utveckling och vikten av småskaliga lösningar i svenskt samhällsbyggande.
  • Forsvik med kanalens äldsta sluss från 1813 – representerar början på det svenska kanalbyggandet och dess roll i att öppna upp landets inre för handel och transport.
  • Karlsborgs fästning – speglar Sveriges militärhistoria och dess strategiska betydelse under 1800-talet, särskilt som en del i rikets försvar.
  • Motala – ofta kallad Göta kanals huvudstad och varit central i kanalens historia och utveckling, samt spelade en avgörande roll i den svenska industriella revolutionen.
  • Vreta klosterruin och kyrka – ger en inblick i Sveriges tidigkristna period och medeltida historia, samt visar på kristendomens inflytande i regionen.
  • Birka Vikingastaden, Sveriges första stad – Birka är viktig för förståelsen av vikingatiden och dess betydelse i det tidiga svenska samhället och handelsnätverken i norra Europa.

Läs mer om den klassiska kanalresan här.

Om du vill delta under firandet av Junos 150-årsjubileum i Stockholm den 17 maj, kontakta: josefine.mansson@wenderfalck.com

Stromma is the leading provider of experiences within sightseeing in Northern Europe. Stromma offers experiences that aim to give every single guest lifelong memories. These experiences focus on sightseeing tours, entertainment and activities for tourists, local residents and companies. Stromma has a history dating back to 1809 with a strong tradition of historic and cultural values. Today Stromma operates in 13 destinations; Amsterdam, Utrecht, Berlin, Copenhagen, Århus, Oslo, Bergen, Ålesund, Geiranger, Stavanger, Stockholm, Gothenburg, Malmö and Helsinki. Stromma’s 15 brands include the well-known names Göta Kanal Rederiaktiebolag, Paddan Sightseeing, Strömma Kanalbolaget, Canal Tours Copenhagen, Helsinki Sightseeing, Canal Tours Amsterdam, but also unique experiences like Birka (the Viking City), A’dam Lookout and Vaxholms Kastell. Read more on www.stromma.com.