3 juni 2010

Världspremiär för en helt ny båttur
På nationaldagen är det världspremiär för en helt ny båttur i Brunnsviken. Under turen berättas det om den kungliga historien förr och nu samtidigt som nationalstadsparken lyfts fram.

Turen ”Kungliga Haga” går mellan fyra bryggor i Brunnsviken där passagerarna kan gå av och på under en hel dag. Vid varje brygga finns något intressant att se eller göra. För den som är intresserad av kunglig historia finns ett flertal sevärdheter och den som vill ägna sig åt lugnare aktiviteter kan slå sig ner för en picknick i det gröna.

– Självklart är många nyfikna på kronprinsessparets framtida bostad och med tanke på de nya staketen som omringar Haga slott får man faktiskt de bästa glimtarna från vattnet, säger Marika Vänskä produktchef för turen Kungliga Haga, Strömma Kanalbolaget.

– Vi vill inspirera både stockholmare och turister att upptäcka mer av Kungliga Nationalstadsparken. De flesta känner nog inte till att grönområden som får skyddet ”nationalstadspark” ger oss en hållbarare stad som bättre kan stå emot förväntade klimatpåverkningar samtidigt som vi stressade storstadsbor har en oas för rekreation och livsnjutning.

Många i området samarbetar för att besökaren ska få ut så mycket som möjligt av sin parkvistelse, i båtbiljetten ingår därför mervärden hos några museer och restauranger avslutar Marika.

Strömma Kanalbolaget är kunglig hovleverantör och har bedrivit trafik med sekelskiftsfartyg till och från Drottningholm i över 40 år. Då Kung Carl XVI Gustav och Drottning Silvia tillsammans med de kungliga barnen, flyttade till Drottningholm slott 1981, ökade besöksantalet med 50% och intresset för både kungafamiljen och slottet har hållit i sig sedan dess.

Mer information om avgångar, priser och broschyr finns på www.strommakanalbolaget.se
Pressbilder: http://corporate.stromma.se/

För ytterligare information vänligen kontakta:
Marika Vänskä, produktchef
Tfn: 08-1200 4208 alt. 0708-94 76 74
E-post: marika.vanska@stromma.se

Pressfakta; Världspremiär för en helt ny båttur

Turens namn: Kungliga Haga

Den förinspelade guidningen fokuserar på det kungliga men även på Världsnaturfondens prioriterade arbete med projektet Hållbara städer. Turen har fyra bryggstopp Haga Södra, Bergianska, Fjärilshuset och Vasaslätten. Biljetten gäller i 24 timmar och berättigar till obegränsat antal turer under tiden.

I biljetten ingår:
50% rabatt på entré till Naturhistoriska Riksmuseet
50% rabatt på entré till Fjärilshuset
Gratis förrätt vid beställning av huvudrätt hos Radisson BLU Park Hotel
Gratis efterrätt vid beställning av huvudrätt hos Stallmästaregården

Säsong 2010:
6/6-1/8 med dagliga avgångar från Haga Södra varje halvtimme mellan 10.00-16.00. Turen körs med m/s Stegeholm, en öppen mahognybåt byggd 1950 (kapell används vid behov).

Biljettpris: 120 SEK. Biljetter förköps via www.stromma.se eller ombord på båten.

Busstur till båtturen
Vid Gustav Adolfs torg, Kulturhuset och Sveavägen finns busstationer för Open Top Tours Hop-on Hop-off-buss som ansluter med båten vid Haga Södra. Buss och båtturens guidning är skriven av samme manusförfattare och kompletterar därmed varandra. Bussbiljetten inkluderar båtbiljetten och gäller 24 timmar. Pris 220 SEK.

Varumärken som ingår i Strömmakoncernen är: Cinderellabåtarna, City Sightseeing, Copenhagen & Malmö à la carte, Destination Stockholm, Ekman Buss Flexibussitet, EkmanResor, Fjällexpressen, F.O-Resor, Göta Kanal, Hemavan Tärnaby, Interbus, Lindholm Cruise Service, Lindholm Shipping, Nya Älvsborgs Fästning, Open Top Tours, Paddan Sightseeing, Riksgränsen, Rundan, Stockholm Sightseeing, Strömma Kanalbolaget, Svensson Shipping och Vaxholms Kastell.